Tandläkare borrade i fel patient
Då de har samma förnamn och är i princip lika gamla förväxlades de två tandläkarpatienterna. Först efter att behandlingarna påbörjats uppdagades det att fel patient satt i fel stol. Förväxlingen har nu Lex Maria anmälts och kan leda till en hårdare identitetskontroll hos Folktandvården i framtiden.
Förväxlingen slutade emellertid inte där. På plats i behandlingsrummen påbörjades ingreppen innan tandläkarna uppmärksammade att de hade fel patient framför sig. Märkligt nog hade de två patienterna skador på samma tänder som varandra. Även om det inte var dem de kommit på besök för att ställa till rätta.- Det var tandläkarna som upptäckte förväxlingen efter att de börjat laga fel tänder, berättar Jacobsson.Den ene tandläkaren började laga en tand som på den förväxlade röntgenbilden hade karies, men i realiteten hade en gammal lagning.Den andre tandläkaren undersökte kliniskt den tand som enligt journalen skulle lagas och hittade en liten kariesskada som också lagades. Patienten påtalade då att det fanns ytterligare ett hål som skulle lagas. Detta stämde inte med röntgenbilden, varpå misstaget uppdagades.- Den första lagningen rörde sig om en liten kariesskada som kanske inte behövde lagas nu, men som eventuellt hade behövt lagas framöver. - Det var flera olyckliga omständigheter på en och samma gång, det måste vara extremt ovanligt, konstaterar Ulrika Jacobsson.- Det skedda har gudskelov inte lett till någon större skada för patienterna och de har hållits ekonomiskt skadefria, de har inte behövt betala någonting.Hur patienterna reagerat på det inträffade vill hon dock inte uttala sig om.- Men de har fått prata av sig och i det ena fallet blev det fråga om ett återbesök.Kolla personnummer
Det hela har nu anmälts enligt Lex Maria och kan i framtiden innebära en hårdare identitetskontroll hos Folktandvården.- Vi har gjort intervjuer med alla inblandade för att reda ut var felet ligger så att vi ska kunna åtgärda det. Detta görs i förebyggande syfte.- Tidigare har det inom tandvården varit vanligt att man känt igen sina patienter, men nuförtiden är det oftast inte så och det kan ju hända att patienten läser en tidning, inte är så uppmärksam och kanske bara hör en del av sitt namn.- Det kan bli så att vi framöver måste göra en personnummerkoll när patienten kommit in i behandlingsrummet, menar Ulrika Jacobsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!