Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tågtrafiken påverkas när Kardonbanan kopplas in

Nästa vecka kopplas den nya godsjärnvägen Kardonbanan och två nya järnvägsbroar över E4:an ihop med Södra stambanan. Ett arbete som kommer att påverka tågtrafiken genom Norrköping.

Kardonbanan, en ny godsjärnväg, löper på Malmölandet. I bakgrunden Rustas lager, och längre bort  Händelö där Pampushamnen ligger. Kardonbanan finansieras av Trafikverket och Norrköpings kommun.

Kardonbanan, en ny godsjärnväg, löper på Malmölandet. I bakgrunden Rustas lager, och längre bort Händelö där Pampushamnen ligger. Kardonbanan finansieras av Trafikverket och Norrköpings kommun.

Foto: Trafikverket

Norrköping2020-10-21 17:00

Trafikverket rustar upp, moderniserar och bygger ut järnvägen i Östergötland för en mer hållbar, effektiv och tillförlitlig gods- och persontrafik.

I området runt Åby har Trafikverket byggt en ny godsjärnväg och två nya järnvägsbroar över E4:an. Kardonbanan är en ny, sju kilometer lång, godsjärnväg som ansluter till Södra stambanan vid Åby och leder hela vägen in till Norrköpings hamn.

– Syftet med att bygga Kardonbanan är att effektivisera hanteringen av gods och öka andelen gods som fraktas på järnväg. Inkopplingen är en viktig och kritisk milstolpe för att godstågen ska kunna trafikera banan i början på nästa år, säger Youssef Hassib, projektledare på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Hela Kardonbanan blir elektrifierad och signalstyrd, från Södra stambanan vid Åby till Norrköpings Hamn. Till skillnad från dagens industrispår till hamnen där godstågen körs med diesellok.

Ur ett nationellt perspektiv är Norrköping utpekat som en strategiskt viktig knutpunkt för godshantering med byte mellan olika transportslag. Här finns både djuphamn, motorväg och stambana.

Byggnationen av Kardonbanan är en förutsättning för Ostlänkens dragning genom Norrköping. Den nya stambanan kommer att skära av de nuvarande industrispåren i centrala Norrköping, och Kardonbanan bidrar till att den funktionen finns kvar.

Samtidigt som Trafikverket kopplar in Kardonbanan så kopplar man också på två nya järnvägsbroar över E4:an. 

– Järnvägsbron för Södra stambanan över E4:an mellan Åby och Norrköping är gammal och sliten, därför ersätter vi den med två nya broar.

När underhåll ska utföras i framtiden behöver Trafikverket bara stänga av den ena bron.

När Trafikverket kopplar in Kardonbanan och nya broar över E4:an påverkar det tågtrafiken genom Norrköping. Tågtrafiken mellan Norrköping och Katrineholm kommer vara avstängd från tisdagen 27/10 kl. 05.00 till söndagen den 1/11 05.00. 

Under samma tidsperiod är även Nyköpingsbanan avstängd (mellan Åby och Järna via Nyköping). Från söndagen 1/11 till torsdagen 5/11 kl. 05.00 kommer ett spår att vara öppet för trafik på Södra stambanan, och då öppnas även banan mot Nyköping. 

Det blir ersättningstrafik med buss för regionaltågen på berörda sträckor. Resande från Norrköping och Linköping hänvisas till resa med Östgötatrafiken till Mjölby för byte till södergående snabbtåg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!