Sveriges Televisions reportrar avslöjar att 120 mil tågräls i Sverige riskerar att gå sönder genom sprickbildning. Ett tillverkningsfel, känt sedan 20 år tillbaka, gör att räls av en specifik modell delar på sig på mitten. Vissa sprickor är uppåt en meter långa.
Södra stambanan tillhör de delar av järnvägen där problemen är som tydligast. Där uppkommer nya sprickor hela tiden, berättar VR-tracks projektingenjör Robion Prior för SVT. I den undersökning SVT tagit del av varnar experter på Trafikverket för att de lodräta, längsgående sprickorna kan leda till urspårning.
Trots att problemet varit känt sedan 90-talet finns hundratals mil utdömd räls kvar.
– Det är klart att vi skulle vilja byta ut den här rälsen. Att vi inte byter hela sträckan nu beror på att vi måste prioritera, vi har en väldigt sliten anläggning i hela landet, säger Morgan Rehn, ställföreträdande avdelningschef för järnvägssystem på Trafikverket, till SVT.
I Norrköping är stambanebron som löper över E4 i Åby i mycket dåligt skick. Här rör det sig dock om sprickbildning på grund av en kemisk reaktion mellan kiselhaltigt byggmaterial och betong, enligt NT. Hastighetsgränsen över bron har sänkts som en tillfällig lösning på problemet.