Fjärrtågen som i tisdags omdirigerades via Hallsberg - på grund av tågstoppet - var under onsdagen tvungna att samsas om ett spår på sträckan mellan Norrköping och Mjölby. Något som orsakade kraftiga förseningar. Dessutom havererade ett X2000-tåg mellan Tranås och Nässjö vilket ytterligare bidrog till förseningarna.
Bra tågpersonal
- Jag åkte från Karlshamn 05.30 imorse. Först körde tåget på en älg. Sedan var vi tvungna att byta tåg i Hässleholm. Efter det tog vi upp passagerare från ett X2000-tåg i Mjölby. I Linköping bytte jag tåg till ett som skulle gå snabbare, men som bara körde 70 km i timmen. Nu står jag och väntar på ett tåg mot Eskilstuna som är försenat, säger Philip Turner och ler glatt.
Trots krångel med flera byten och knapphändig information tycker han att tågpersonalen skött det hela på ett bra sätt.
- De har bjudit på lussebullar och informerat så gott de kunnat. Det har varit god stämning på tågen. Resenärerna har inte heller varit speciellt stressade, säger han.
Första pendeln
Robert Pettersson från Skänninge drabbades av tisdagens tågkaos då han satt på ett av Östgötatrafikens pendeltåg när kontaktledningen brast.
- Nu ska jag ta dagens första pendel tillbaka till Linköping, det som ska gå 12.43. Om det inte går får jag väl vänta på en ersättningsbuss. Östgötatrafiken ersätter bara taxiresor som kostar upp till 300 kronor. Det kommer jag inte till Linköping på, säger han.
"Inget nytt fenomen"
Robert Pettersson har överseende med tisdagens och onsdagens tågtrassel, men bävar för en upprepning av den föregående vinterns tågkaos.
- Jag förstår inte var problemet ligger. SJ skyller på Trafikverket som i sin tur skyller på SJ. Varför kan de inte bara enas och göra något åt situationen. Det är väl inget nytt fenomen att vi har vinter i Sverige, säger han.
När pendeltåget mot Linköping rullar in på perrongen ler Robert Pettersson och utbrister:
- Ja, se på fan!