Det är adventstid och då rullar Östgötatrafiken ut en ny kampanj. Ett erbjudande riktar sig mot de som har 30- eller 365-dagarsbiljetter (Fritidsbiljetten är undantagen). Man får under helgerna i hela december ta med sig ytterligare en medresenär. Även denne medresenär räknas som biljettinnehavare och får därmed ta med två barn upp till sex år utan kostnad.
När man blippar sin biljett ska man säga till föraren att man nyttjar erbjudandet. Under december kommer det också att bjudas på glögg och pepparkakor på perrongen vid de största tågstationerna vid några tillfällen. Den 13 december blir det också ett luciatåg anslutning till Östgötapendeln.
Marknadschefen på Östgötatrafiken Per Nelson förklarar:
– Vi vill ge de trognaste resenärerna något tillbaka men målet är ju ytterst att öka resandet med kollektivtrafik. Just på helgerna kan det ju tyvärr rentav vara billigare att åka bil om man är fyra som åker så det är ju lite som ett konkurrensmedel mot bilen, att resa kollektivt även på helgerna, säger han.
– Så tanken är att man under julhelgen till exempel ska kunna åka på ett julbord eller besöka en gammal mormor. Det gäller ju även en tonåring som kan ta med sin morsa eller farsa.
I våras körde Östgötatrafiken en "varje pappa räknas"-kampanj och nyligen "smarta människor". Frågan är om Östgötatrafiken sett någon effekt av dessa kampanjer?
– Det är väldigt svårt att mäta men det hoppas vi ju. Vi vill att människor ska uppfatta kollektivtrafiken som hållbar och smart – och samtidigt få en lägre kostnad, säger Per Nelson.
Hur ser kollektivresandet hos er ut mer generellt?
– Vi är fortfarande inte uppe i de volymerna som var innan pandemin men det har också att göra med ändrade resvanor, möjlighet att jobba på distans och så. Men motoriserat resande totalt har minskat och vi ser att vi tagit marknadsandelar. Andelen som reser kollektivt har ökat, säger Per Nelson.
– Kravet från vår ägare, regionen, är ganska tufft: att öka marknadsandelen till 32 procent till 2030. Vi ligger idag på 20-20,5 procent idag.
Det finns dock viss förbättringspotential för att hålla kvar de som åker kollektivt.
– Det kan ju handla om förseningar av olika skäl som inte vi alltid råder över. Men hur vi hanterar dessa situationer är något vi verkligen vill förbättra. Vi ser att vi inte alltid kommer ut i tid med störningsinformation: Ska jag ta en ersättningsbuss eller när kommer nästa tåg? Där kan vi bli mycket bättre och det jobbar vi på, betonar Per Nelson.