Symfonin inte klar ? men 14 mars ska den spelas
NORRKÖPINGDet blir ingen Lidström i morgon kväll. Igår morse togs beslutet på Symfoniorkestern, mer tid behövs så John Lidströms Symfoni nr 1 ska få en månad till på sig. Det ska bli bättre för både publik och musiker. - Det tog överraskande lång tid att lägga ut partierna för pukor och slagverk, säger tonsättaren när vi träffas honom i De Geerhallen. Och jag läser korrektur på partituret just nu och hittar flera fel, så det måste vi arbeta med.
Med pappa Martins målning under armen, partituret och det aktuella arbetsredskapet gitarren, går John Lidström till möte med dirigent och Symfoniorkestern. Hans symfoni nr 1 ska spelas 14 mars istället för i morgon, då ska den vara mer färdig. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto:
- Musikerna har slitit den här sista veckan med sina delar av partituret, så det skulle kunna gå, men det vore inte riktigt bra. Jag hade particellet klart för över ett år sedan, alla 212 sidorna. Under det senaste året har det gått snabbt att arbeta fram partituret för stråkar, träblås och bleck, säger John Lidström.
Så fick han en idé om att lägga ut pukor och slagverk på ett annat sätt och det tog alltså mycket längre tid än han hade trott.
<b>Ovanligt arbetssätt</b>
Att först arbeta med ett particell är inte särskilt vanligt nuförtiden, men en metod som passar Lidström. Det här verket är det största sedan han skrev en mässa för kör och orkester som uppfördes i Gustav Vasa kyrka i Stockholm för ett par år sedan.
- Nu har jag en prosadikt i bakgrunden som jag skrev på en promenad vid havet söder om Falkenberg där min mors släkt kommer ifrån och där jag var tre månader på somrarna. Jag måste har något sådant som engagerar och känns angeläget för mig när jag skriver musiken.
Symfonin heter Ljunghed, Trift, Vildros.
- Trift är en liten rosa blomma som liknar en eternell och den klarar saltstänken, en liten seg sak.
<b>Musik från Kalix</b>
Av detta ska man inte tro att det blir någon melodiös 1800-talsmusik. Det handlar på alla sätt om nutida musik. Som också de operor han arbetar med och den symfoni som följer på den här, manus är redan klart, berättar han och i det är hans idémässiga spelplats i Kalixtrakten, det är därifrån hans pappa kommer.
Just nu korrekturläser John Lidström det handskrivna partituret som tryckts av en kollega i Paris. Fel rättas till och det blir några dagars arbete med musikerna och dirigenten Lü Jia.
Om en dryg månad ska Lidströms musik kunna göras full rättvisa.
Då får också kompositören höra den för första gången.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!