Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sydkraft för anteckningar om kunderna

NORRKÖPING
"Kunden är svårkommunicerad", skrevs om en kund i Sydkrafts kundregister i går. Noteringen är kränkande och är ett övertramp av Sydkraft, anser kunden.

Norrköping2001-11-20 00:00
- Jag har förståelse för att det kan uppfattas negativt. Kommunikatören som skrev det här var irriterad och tycker att samtalet spårade ur, säger Margareta Malmberg, kundtjänstchef på Sydkraft.
Varje gång du ringer till Sydkrafts kundtjänst förs anteckningar om dig och samtalsämnet i företagets kundregister. Registret är tillgängligt för vem som helst på Sydkrafts kundtjänst i Norrköping.
Sydkraft motiverar noteringarna med att det är ett sätt att underlätta relationerna till kunderna.
- Det är lite positivt för kunden också. Med noteringarna slipper kunden rabbla sin historia en gång till. Men självklart får man inte skriva något negativt om våra kunder, säger Margareta Malmberg.
- Vissa kunder är det svårt kommunicera med och med den informationen vet den nye kundkommunikatören att det gäller att förklara på ett enkelt sätt, säger hon.
Enligt personuppgiftslagen får företag föra minnesanteckningar om kunder i register. Men uppgifterna måste vara korrekta och relevanta i förhållande till ändamålet.

<B>? Folkbladet: Får företag skriva i ett register att en kund är "svårkommunicerad"?</B>
- Det gränsar till att vara värdering om en person. Det är svårt säga om en värdering är korrekt och sann, säger Channa Torslund, pressekreterare, Datainspektionen i Stockholm.
- Lagen har inte prövats på en deltaljnivå att man kan säga vilka uttryck som får man användas. Men man kan säga så mycket som att det ska vara korrekt. Och någonstans finns naturligtvis en gräns, man inte kan uttrycka sig hur som helst, säger Channa Torslund.
Tanken med lagen är att den som är personuppgiftsansvarig, i det här fallet Sydkraft, gör en bedömning av vad som faller inom lagen.
- Sedan kan bli så att vi får ett klagomål och tittar på om företaget tolkat lagen på rätt sätt, säger Channa Torslund.
Sydkraft har upprättat interna förhållningsregler för hur noteringarna bör skrivas.
- Det vi skriver måste vara klart och tydligt och neutralt, säger Margareta Malmberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om