Swebus klandrar Östgötatrafiken
NORRKÖPINGAvbryt upphandlingarna och gör om alltihop! Swebus är minst sagt missnöjt med Östgötatrafikens sätt att sköta upphandlingen av trafik.
Swebus hävdar genom avdokatfirman Lindahl i Stockholm att anbudshandlingarna måste förtydligas och att anbudstiden måste förlängas.
Swebus begär att länsrätten i Linköping under tiden ska stoppas upphandlingsförfarandet.
Östgötatrafiken har gått ut och begärt anbud på både buss- och spårvagnstrafik i Östergötland.
Bland annat har Östgötatrafiken krävt att bussarna ska vara uppvärmda till en innertemperatur på minst 15 grader vid första hållplatsen. Annars blir det böter.
- Fullständigt orimligt, säger Swebus i sin klagoskrift. Det finns ingen busstillverkare som kan garantera en sådan temperaturhållning.
- Det är en kostnadsfråga, säger Leif Johansson.
Han vill annars inte närmare gå in på Swebus klagomål. Länsrätten väntas fatta beslut inom några dagar.
<b>Spilltider</b>
Swebus har bland annat kritiserat Östgötatrafiken för att tidtabellerna är oklara och inte i detalj ange hur långa spilltider m m det blir.
- I stadstrafik blir det knappast några spilltider alls. Swebus ska kunna hantera det med den information de fått, säger Leif Johansson.
- det är naturligtvis inte roligt att få skrivelser av det här slaget. Men vi ställer höga krav för att tillgodose de krav som ställs på oss från våra kunder.
Östgötatrafiken köper trafiktjänster på uppdrag av kommunerna i länet. Det gäller både buss- och spårvagnstrafik.
Swebus sköter landsbygdstrafiken i Norrköpings kommun, ett uppdrag man fått i en tidigare upphandling. Övriga entreprenörer i Östergötland är Busslink och Linjebuss.
Swebus ingår i Concordia Bus som i sin tur ägs av den amerikanska bankirfirman Goldman Sachs och norska Schöyen Group.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!