Sverige riskerar att få mångmiljonböter

Norrköping ligger i riskzonen för att överskrida EUs luftkvalitetsdirektiv. Nu kräver EU åtgärder. Fälls Sverige ännu en gång kan det bli böter i hundramiljonersklassen.

NORRKÖPING2013-07-05 05:00

EU dömde Sverige 10 maj 2011 för att ha överskridit gränsvärdena för luftförorenande partiklar (PM10) för perioden 2005 till 2007. Då överskred Norrköping, Stockholm, Göteborg, Uppsala och Södertälje luftkvalitetsdirektiven.

Nya påtryckningar

I december 2011 inledde EU-kommissionen nya påtryckningar mot att Sverige har fortsatt att bryta mot luftkvalitetsdirektiven under åren 2008 - 2011. Där var Norrköping en av de städer som överskred gränserna. Kungsgatan, Östra promenaden och Packhusgatan är de platser i Norrköping där spridningen av partiklar varit som störst. Gränsen för hur många dygn där halten PM10 partiklar får överskridas är på 35. Norrköping bröt senast mot detta 2009, men i år är vi redan uppe i 25 dygn.

– Vi är uppe i 25 dygn vid Kungsgatan. Det är lite mer i år på grund av en torr vår. Det är sällan vi får några överskridanden på hösten, men det kan ju hända, säger miljö- och hälsoskyddsinspektören Pontus Edqvist.

Naturvårdsverkets avdelningsdirektör Helena Sabelström tror att Sverige behöver använda sig mer av de åtgärder man som finns idag.

– Man har väl inte haft tillräckligt kraftfulla åtgärdsprogram än, i vissa fall har det krävts lagändringar som till exempel det här med trängselskatt, säger hon.

Sverige medger i sitt svar till EU att även om åtgärderna varit effektiva krävs ytterligare insatser för att komma åt de förhöjda halterna av PM10 i luften.

Insatser i Norrköping

Spridningen av PM10 beror till stor del partiklar från vägbanan rivs upp. Därför har Norrköping bytt till en hårdare beläggning på de gator som berörts.

– Den åtgärden gör att det inte rivs upp lika mycket partiklar. Det har vi sett har fått effekt, säger Pontus Edqvist.

Andra satsningar som gjorts i är bland annat dammbindning med CMA (Kalciummagnesiumacetat) och en informationskampanj om däckval efter behov. Pontus Edqvist. upplever att Norrköping har gjort vad som kan göras i dagsläget.

– För att få ner halten ännu mer så skulle vi behöva minska trafikmängderna på de gatorna som berörs eller införa dubbdäcksförbud, säger han.

Helena Sabelström säger att det är viktigt att normerna klaras av.

– Om vi hamnar i ett läge där det blir böter kan det handla om en kvarts till en halv miljon per dag och blir det böter har miljöministern sagt att betalningsbördan ska fördelas bland alla som har en del i det här, säger hon.

Frågetecknen som nu består är om Sverige kommer att fällas igen och vilka som då skulle behöva betala.

Fakta/Partiklar PM10

Partiklar inget enhetligt begrepp, utan en grupp föroreningar med skiftande egenskaper.

PM10 är mikroskopiskt små slitagepartiklar, mindre än tio tusendels millmeter, som uppkommer bland annat när man kör med dubbdäck på asfalt. Då river dubbarna loss partiklar. Dubbdäcken river bort 40-50 gånger fler partiklar från vägen än dubbfria vinterdäck. Partiklarna virvlar sedan upp när bilarna passerar. PM10-partiklarna är den luftförorening som orsakar störst problem i svenska tätorter.

Partiklar bildas även av vägdamm bildat av sand, däck- och bromsslitage samt avgaser. Utsläpp vid vedeldning är en annan orsak, liksom partiklar från utländska källor. Dessa halter är dock förhållandevis låga jämfört med de halter som dubbdäcken orsakar.

Partiklarna kan bidra till hjärt- och kärlsjukdomar och förändringar i lungorna.

Källa: Norrköpings kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om