Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Svedahl gillar läget: "En returpunkt ska vara central"

Samhällsbyggnadskontoret har redan tittat på möjligheten till andra infarter till Nodra Park, men det är vägen som passerar företagen som anses vara bästa lösningen. "Det smidigast att använda den infart som redan finns idag", säger John Bovellan, planarkitekt.

Så här är trafiken tänkt att ledas till Nodra Park .

Så här är trafiken tänkt att ledas till Nodra Park .

Foto: Norrköpings kommun

Norrköping2022-01-25 18:00

Företagen som opponerar sig mot att låta trafiken till returpunkten gå via "deras" infart menar att trafiksituationen blir ohållbar när besökare och lastbilstransporter till och från deras företag ska samsas. Men enligt kommunens beräkningar anses köerna bli som mest 2,4 fordon i 90 procent av fallen. Med tre fordon i kö skulle det bli i en kölängd på cirka 18 meter, 44 meter om den består av bilar med släpvagn och 75 meter om den består av lastbilar med släpvagn.

Vad är skälet till att trafiken leds via företagens infart och inte direkt via Lindövägen?

– Att leda in trafiken via Lindövägen blir både svårt och komplicerat, bland annat eftersom det finns en gång- och cykelväg där och ett järnvägsspår. Men det handlar också om att vi vill bygga en returpunkt inom rimlig tid och då är det smidigast att använda den infart som redan finns idag, säger John Bovellan, planarkitekt.

Med tanke på att företagen är kritiska, kan ni tänka er att titta på andra infarter?

– Vi har redan tittat på andra möjligheter i samband med detaljplanens framtagande. Vi har också tittat på riskerna för köbildning och möjliggjort för Nodras anställda och deras verksamhet att köra ut med lastbilar via Sjötullsgatan. Det ska reducera antalet transporter längs den allmänna infartsvägen.

Reidar Svedahl (L), ordförande i samhällsplaneringsnämnden, är nöjd med detaljplanen som nu har antagits och tror att placeringen är bra för de flesta Norrköpingborna.

Kan du själv känna en oro för köer på Lindövägen?

– Det kan det sannolikt bli på vissa tider. Det är mycket möjligt. Men man vill också att en returpunkt ska vara central och lätt att komma till. Jag tror ändå, totalt sett, att placeringen är bra. Att den inte är för långt bort är något som har ett värde.

Du ser det inte möjligt med någon annan trafiklösning, för att företagen ska slippa ha trafiken mellan sina hus?

– Jag tror att våra tjänstemän har tittat om och om igen, tillsammans med Nodra, för att hitta den bästa lösningen. Sen tycker jag att det är bra att företag protesterar och överklagar nu, för då tvingas vi att ifrågasätta vårt eget sätt att tänka. Nu finns det chans att ändra saker. Det är bättre med ett överklagande nu än att man säger efteråt att det var mycket dumt gjort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!