– Det blir bara större och större. Ju mer information man får inom det här området är det som att det bara växer och växer, säger Johan Boström, polisinspektör vid Uppsalapolisen till Sveriges Radio.
Han menar vidare att det finns folk som blivit hotade till livet för att de försökt hindra de här organisationerna från att ta sig in på olika ställen.
Men på polismyndigheten i Norrköping har man inte sett den här typen av verksamhet. Och att till exempel Karstorps bildemontering som brann ner till grunden i slutat av förra året skulle varit utsatt för hot av kriminella gäng och att det ska vara ett gäng bakom branden tror man inte. Man kan inte ens slå fast om den branden var anlagd.
– Det kan heller inte uteslutas att den var anlagd, men vi har inga belägg för att den var det. Vid en del bränder går det helt enkelt inte att hitta en brandorsak. Den kan vara anlagd eller så har det uppstått ett elfel, en bil som börjat brinna, säger Anders Selevik vid Norrköpingspolisen.
Att ägarna på något sätt skulle ha hotats innan branden har inte framgått i förundersökningen och Eddie Jonsson, vd för Karstorps bildemontering menar att man aldrig varit utsatt för hot.
– Faktiskt aldrig någonsin Men skrotbranschen är ett vitt begrepp, precis som media. Vi är en bildemontering - ett "vackrare" begrepp i spektrat bilskrotar.
Han ställer sig också frågande till uppgifterna i Sveriges radio.
– Att sälja skumgummistoppning från svartskrotade bilar har jag aldrig hört talas om, då kan man ju lika gärna stjäla madrasser från Returpunkten och sälja. Jag kan inte tänka mig att det finns något värde i det, säger Eddie Jonsson.
Sedan 1 januari 2015 ska 95 procent av en bil återvinnas. Rent teoretiskt är det möjligt att återvinna allt, men någon ska vara beredd att betala för det.
– I slutändan är det bilägarna som belastas, men ar Eddie Jonsson.
Ett sätt att minska "svartskrotning", om det nu förekommer här, är enligt Eddie Jonsson att återinföra premien för att skrota din bil på en auktoriserad bildemontering. Skrotpremien togs bort 2007, något som fick många att i stället för att kanske till och med betala för att få bilen skrotad, helt enkelt väljer att överge bilvraket någonstans.
- I Norge har man vad man kallar vrakpant, det borde återinföras i Sverige också, säger Eddie Jonsson.