Med start i år ska PKC inte bara ta emot tips och polisanmälningar utan också utreda brott. Den som ringer ska få så mycket hjälp som möjligt redan vid den första kontakten med polisen. Det nya arbetssättet kräver omfattande utbildningar av både ny och befintlig personal. Just nu genomförs många utbildningar, vilket påverkar svarstiderna.
– Vi beklagar att det tar tid att komma fram, men att vi räknar med att väntetiderna kommer minska senare i år. På sikt kommer vi kunna ge medborgarna betydligt bättre service, säger Anna-Carin Gustafsson Åström på polisens nationella operativa avdelning, Noa, på Polisens hemsida.
PKC har öppet varje dag, dygnet runt. Flest samtal kommer in på vardagar, under dagtid. Den som har möjlighet kan försöka att ringa en annan tid, eller välja att bli uppringd istället för att vänta kvar i telefonkön. Vissa anmälningar går också att göra via polisens webbplats. I akuta ärenden ska man alltid ringa 112.
Under 2016 anställer polisen flera hundra nya medarbetare till PKC, och öppnar nya kontaktcenter i bland annat Falun, Kalmar, Karlstad, Stockholm och på Gotland.
– Vi har nyligen undersökt hur medborgarna uppfattar kontakten med polisen via PKC. Resultatet visar att 9 av 10 är nöjda med bemötandet, men att bara hälften är nöjda med tillgängligheten. Det resultatet kommer att förbättras när vi utbildat och anställt nya medarbetare, och när vi arbetar enligt våra nya rutiner, säger Anna-Carin Gustafsson Åström.