Svårfångade fuskare
Fusket på de nya spårvagnarna kommer att öka. Enligt förarna är det omöjligt att kontrollera vem som kliver på utan biljett. Största problemet är SMS-biljetterna.- Halva vagnen kan åka gratis, säger förarenAbderazek Neffati.
Busschaufför Dragan Ivanovic brukar komma på fuskåkare varje dag.
Foto: Robert Svensson
I övriga spårvagnar har förarna bättre koll på resenärerna. - Där ser man passagerarna i spegeln. I de nya är det dessutom tonade rutor, säger Ulla Dahlén. Men även i de andra spårvagnarna kan det vara svårt att hinna med att kontrollera att sms-biljetten är äkta. - Vi hoppas på ett bättre och säkrare sms-system, som håller på att tas fram av Östgötatrafiken, säger Kari Isola. Skitigare
Samtliga förare, som Folkbladet pratar med, tycker att det var bättre med resvärdar ombord. Förutom fuskandet så har det blivit smutsigare i vagnarna sedan resvärdarna försvann. - Folk sitter numera med fötterna på sätena, säger Ulla Dahlén. Fusk på buss 113
Men det är, enligt förarna, inte bara på de nya spårvagnarna som det fuskas. Även på övriga spårvagnar och på bussar förekommer fusk. - Buss 113 är näst värst, säger busschaufför Dragan Ivanovic och berättar att han brukar ha som vana att kolla passagerare som han misstänker inte har någon biljett. Jag brukar komma på ett tiotal varje dag. Oftast är det unga mellan sju och 25 år som fuskar. Värst är det på fredags- och lördagskvällarna. Men när han upptäcker en fuskåkare är det inte mycket han kan göra. - Jag måste först och främst tänka på de andra passagerarnas säkerhet, säger Dragan Ivanovic. Lätt att fuska
Vid hållplatsen högst upp på Drottninggatan står ett gäng 17-åriga killar. De är väl medvetna om hur man fuskåker på spårvagnen. Enligt killarna är det enkelt att själv skriva en sms-biljett på sin mobiltelefon så att det ser äkta ut på displayen. - Men det vanligaste är att man plankar in, säger killarna. Själva har killarna busskort och tycker att det är fel att åka på falsk sms-biljett.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!