Av statliga bidrag för offentliga laddpunkter har bostadsbolag och kommunala bolag i Linköping sedan 2015 fått sju miljoner kronor medan Norrköping fått en miljon, visar radions granskning. SR Östergötland har inte hittat någon ansökan från kommunen i Norrköping. Och medan Linköping har 332 publika laddpunkter har Norrköping bara 129.
Varför har vi så dåligt med laddstolpar i Norrköping?
– I grunden jobbar vi på olika sätt. Linköping har Tekniska verken, vi har inte ett sådant bolag i Norrköping, vi själva. Eon däremot vet jag har sökt bidrag för laddstolpar, säger kommunalrådet Karin Jonsson (C).
– Men sedan är det så att vi har sagt från början att kommunen ska inte jobba med de delarna, utan det ska det privata näringslivet göra. Vi säljer ju inte bensin eller diesel heller. Elproducent eller elförsäljare är vi inte heller – det är man i Linköping. Däremot ska vi upplåta mark ifall privata intressenter vill sätta upp stolpar. Men det har vi sett att det har det varit väldigt lite efterfrågan på.
– Det har väl också att göra med att vad är hönan och vad är ägget i det här? Min tanke är att det har inte funnits någon ordentlig marknad, eftersom inte det privata näringslivet har legat på det här.
Å ena sidan tvekar folk att köpa elbil när det inte finns laddplatser, å andra sidan får de som ska investera i laddplatser det inte att gå runt när det är för få elbilar. En skillnad mellan städerna är också att rika höginkomstkommuner som Linköping har fler elbilar, noterar Jonsson. Hon tror dock att det kommer att lossna i Norrköping också nu, att efterfrågan kommer att öka, och då måste marknaden vakna också, menar hon.
Det finns två delar i det här, säger Jonsson. De flesta elbilsägare laddar vid sina bostäder, något var och en får ordna med, likadant för bostadsrättsföreningar. Det kommunala bolaget Hyresbostäder har satt upp laddstolpar i Hageby.
– De publika delarna har ökat i Norrköping, men det är inte kommunen som har gjort det till största delen, utan det är det privata näringslivet. Det beror på att det är mest privata fastigheter i innerstan och vi har flest privata parkeringshus, säger Karin Jonsson.
Det parkeringshus i innerstaden som kommunen ansvar för och som har laddplatser är p-huset under Nya torget.
Kan kommunen göra mer?
– Ja, vi hade den här frågan uppe i tekniska nämnden i december. Vi ser att vi ändå behöver bli bättre: hur ska vi underlätta för näringslivet att komma fram här? Det vi tittar på är om vi kan ändra på de avtal som finns när det gäller markupplåtelse, så de får längre spelregler, så man kan betala av sin investering, att det blir en lönsam investering. Man behöver ha en långsiktig planering för att sätta upp en laddstolpe, för det är ganska dyrt, säger Karin Jonsson.
Här tittar man både på allmän platsmark och kommunal kvartersmark. Man tittar också på laddmöjligheter för kommunanställda, vid arbetsplatserna. Och besöksorten Arkösund skulle behöva laddstolpar, säger Karin Jonsson som gärna ser att en privat intressent tar sig an det.
Att komma framåt i frågan om laddningsmöjligheter ser hon som ett gemensamt ansvar, för kommunen att underlätta, men också för fastighetsbolag och handel.
Tekniska verken är ett kommunalt bolag i Linköping. Norrköping sålde för tjugo år sedan sitt energibolag, NME, till Sydkraft, senare Eon.