Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sundström: Djärv tjuvstart för spårväg till Hageby

Foto: Svensson Robert

Norrköping2007-11-16 00:05
Efter decennier av att vilja men inte kunna bygga ut spårväg till Hageby och Navestad syns äntligen konkreta åtgärder. 15 år efter att projektet lades på is syns nu till och med ledspårvagnar övningsköra på embryot till Navestadbanan. Förberedelse har gjorts för räls vid Ljuragatan och spårvägsbro påbörjas över Söderleden. Fast allt det här liknar en djärv tjuvstart. Projektet bär ju som alltid förr en prägel av stor osäkerhet om statsbidrag. Kommer, kommer inte? Kanske efter 2015? Och om det aktualiseras måste det också stödjas av länets övriga bidragskonkurrerande kommuner. Sådant stöd har förr varit svårfångat. Här är mer konkurrens: Norrköping har infrastrukturprojekt i miljardklass. Bland dem trängs spårvägen med en rad mycket angelägna mångmiljonbyggen. Till exempel Norrleden, Kardonbanan och inseglingsrännan i Bråviken. Även de kräver statsbidrag. Innan dessa listades hade spårvägen lokal prioritering. Övriga projekt står i bakgrunden. Början på spårväg, nu 2007, till Navestad sker under andra förutsättningar än om den skett över 30 år tidigare. I Hageby bodde runt 13000 människor. I Navestad fanns 1600 lägenheter. Alla dessa blev aldrig uthyrda, än ändå levde i området kring 5000 människor. Hageby har idag endast runt 8000 och i Navestad har omkring 500 lägenheter rivits. Med denna utveckling är ett stort resandeunderlag försvunnet. Annat minus är att alltfler nu åker bil. I synnerhet folk som ska västerut från de båda områdena. Kollektivtrafiken täcker upp dåligt åt det hållet., Miljömässigt gör nu etanol med flera bränslen bättre skillnad mot spårvagn. Mot alla här uppräknade omständigheter ligger en undran i luften: Lönar det sig att satsa på det dyraste kollektivtrafiksystemet?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om