Landstingens och regionernas gemensamma satsning på en informationskampanj om symtomen på stroke, har på tre år varit framgångsrik.
”Omkring 80 procent av befolkningen i Sverige har nåtts av budskapet om AKUT och andelen patienter som har fått propplösande behandling har ökat med 30 procent – enbart på grund av kampanjen. Det beräknas ha räddat över 100 personer till ett helt självständigt liv och har lett till minskade samhällskostnader på 85 miljoner kronor, att jämföra med de 50 miljoner som på tre år investerades i kampanjen”, skriver landstinget i Östergötland i ett pressmeddelande.
94 bidragDet här har nu gjort att den svenska strokekampanjen får pris av World Stroke Organization som världens bästa. Sveriges ansökan var ett av 94 bidrag i tävlingen och priset delas ut vid kongressen i Istanbul i oktober.
– Fantastiskt roligt, säger hälso- och sjukvårdsdirektör i Östergötland Lena Lundgren som är ordförande i styrgruppen för kampanjen, särskilt att vi får priset för att vi kunnat visa så goda effekter i vården. I och med att så många har lärt sig symtomen på stroke har fler personer kommit till vård och fått behandling i tid. Det har räddat liv.
– Men det är viktigt att vi inte lutar oss tillbaka nu, utan fortsätter det här arbetet, fortsätter Lena Lundgren. Vi vet att kunskap är en färskvara och vi måste arbeta på för att upprätthålla kunskapen om symtomen på stroke. Då kan vi fortsätta rädda liv.