Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Strategi för busstrafiken i Östergötland fram till 2030

Skapa en tydlig roll för busstrafiken i kollektivtrafiksystemet i Östergötland. Det är syftet med den busstrategiska målbild som trafik- och samhällsplaneringsnämnden har beslutat att ta fram.

Hur och var ska länets bussar gå framtiden?

Hur och var ska länets bussar gå framtiden?

Foto: David Einar, Östgötatrafiken

Norrköping2021-06-07 16:00

Busstrategisk målbild 2030 ska förtydliga busslinjetrafikens struktur och roll i trafiksystemet i länet. Det för att busstrafiken ska kunna utvecklas och för att både interna och externa parter ska ha ett gemensamt mål att arbeta mot tillsammans. 

Trafik- och samhällsplaneringsnämnden har beslutat att ett förslag till busstrategisk målbild ska tas fram till våren nästa år.

– Vi vill skapa en ännu mer attraktiv och effektiv busstrafik i enlighet med målen i det regionala trafikförsörjningsprogrammet som beskriver hur kollektivtrafiken i Östergötland ska utvecklas, säger Julie Tran, (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden.

Strategin ska också förtydliga kriterierna för när och var busslinjetrafik kan finnas liksom kunna vara ett underlag för infrastrukturplanering. Tanken är att målbilden ska vara ett stöd i Östgötatrafikens uppdrag att utveckla trafiken tillsammans med kommunerna i länet.

Förslaget till busstrategisk målbild 2030 kommer att tas fram av Östgötatrafiken i samverkan med Region Östergötland och i dialog med länets kommuner. En dialog ska också ske med angränsande regioner och kommuner. 

En tågstrategisk målbild antogs i somras, med utgångspunkt att det behövs en målbild för hur man ska agera när Ostlänken är på plats 2035.

– Det är den som är modern till busstrategin. Vi insåg att vi behöver ta ett liknande dokument, fast för vår busstrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!