Jettimes flight JTD 722 startade från flygplatsen i Las Palmas på Gran Canaria under tidig eftermiddag på lördagen. Destinationen var Norrköping Airport. Inflygningen påbörjades också helt enligt planerna vid 18.45-tiden på lördagskvällen, men man tvingades avvakta och i stället ta ett extra varv över Östergötland – i väntan på att landningsbanan i Norrköping skulle bli i skick att ta emot flyget med resenärerna efter en somrig vecka på Kanarieöarna.
– Banan var helt enkelt för kall. Det har varit runt noll grader nu en tid, och all nederbörd som faller ner blir till is. Just temperatur runt nollan, någon minusgrad eller någon plusgrad är värsta tänkbara förhållanden. Det är, enligt de som arbetar på flygplatsen nu, lätt snöblandat regn och det fryser till is hela tiden. Vi har en lång och bred bana att hantera, så även om det finns särskilda medel att lägga ut hinner det spolas bort igen av nederbörden, säger Peter Jansson, vd för Norrköping Airport.
Personalen jobbade intensivt för att få landningsbanan i tillräckligt bra skick, men lyckades inte och piloten valde då istället att landa på Arlanda norr om Stockholm. Vid 19.30 stod Jettime-maskinen, en Boeing 737, på marken på Arlanda.
Stefan Lindholm med familj var en av passagerna ombord.
– Jag kan tycka det är lite konstigt att man inte har en landningsbana i skick när man vet att ett plan ska landa, men piloten valde att landa på Arlanda i stället av säkerhetsskäl och det köper jag helt klart, säger han.
Väl på Arlanda började en lång väntan.
– Ingenting hände. Vi fick ingen information. Efter 2,5 timme fick vi ett sms med meddelande att bolaget inte fick tag på några bussar och att vi fick hotell på Arlanda istället och skulle få ta buss hem på morgonen, men det funkade inte för oss. Vi har tonårsbarn som skulle jobba på söndagen.
Familjen tog en taxi från Arlanda och hann med sista tåget till Norrköping och var hemma i Norrköping 01.10 istället för 18.50 som det var tänkt.
– Vi valde en dyrare resa från Norrköping just för att slippa Arlanda. Hoppas vi får ersättning för kostnaderna, men vi har fortfarande inte fått någon information, säger Stefan Lindholm.
Passagerna som valde hotellösningen på Arlanda fick åka buss hem först på söndagsförmiddagen.
– Tyvärr blir det så här. Charterbolaget ska lösa transporten med bussar. Det är tråkigt, men säkerheten går alltid först. Även om de troligen kunnat landa här tas inga risker, säger Peter Jansson.
Tidigare har det varit mätvärden som visat om en bana är i skick att ta emot ett stort passagerarflyg, men nu är det en fältansvarig på flygplatsen som gör bedömningen.
– Den fältansvariga går ut och känner med handen på banan, det är en som är väldigt kunnig på det här. Därefter meddelar flygledartornet piloten, som alltid är den som tar beslut om var man ska landa.
Det händer inte särskilt ofta att plan tvingas till en alternativ flygplats. Max en gång per vinter, enligt Peter Jansson.
– När det är så här runt nollan får alla flygplatser problem. Förra veckan var det istället vi som fick ta emot flyg som inte kunde landa på Skavsta. Säkerheten är alltid nummer ett, säger Peter Jansson.
Samma flyg flögs från Arlanda till Norrköping på söndagsmorgonen, för att hämta nya passagerare till Gran Canaria. Den avgången blev närmare fyra timmar försenad.