Stort kliv framåt för godsspåret till Händelö
Ett betydelsefullt steg framåt för godsspåret till Händelö över Kardonbron har tagits.Kommunen har nu nämligen kommit överens med Banverket om, att en förstudie ska inledas.- Mycket positivt, det är första gången som vi har detta på pränt, säger tekniska chefen Eva Mattsson.
Att just det här spåret blir av ses som oerhört viktigt för Norrköpings framtid som transportcentrum.
I dag går järnvägsgodset till hamnen via den stora bangården, och så Händelöbron. Enbart alla växlingarna kostar stora pengar.
En förstudien ska följas av järnvägsutredning och järnvägsplan.
I vissa fall kan dock utredningen hoppas över, och Eva Mattsson hoppas att det ska visa sig möjligt även här.
Några särskilda statliga anslag för sådana här spår finns inte, men däremot potter för anslutningar till kombiterminaler och industrispår.
Positivt besked
Regeringens transportpolitiska proposition skulle ha kommit i våras men flyttades som bekant fram till hösten.
Dock har sipprat ut, att Norrköpings hamn kan se fram emot ett mycket positivt besked.
- Och då kommer säkert både Vägverket och Banverket att gå in på ett annat sätt. Hittills har man nog avvaktat lite på den statliga sidan, säger Eva Mattsson.
Med Vägverket för kommunen resonemang om vad som tidigare gått under namnet Norrleden/Österleden, således den nya väg som via Händelö ska förbinda E4 från Åby med E22 mot Söderköping.
Hunnit avancera
Som en inledning bygger Norrköpings kommun nu i helt egen regi den del av Norrleden, som sträcker sig från E4 och till Malmgatan vid Ingelsta Golfklubbs bana.
Diskussionerna med Vägverket har enligt Eva Mattsson hunnit avancera en del. Man har i varje fall muntligt kommit överens om att betrakta hela den återstående sträckningen, från Malmgatan och över till E22, som en enda etapp.
Eva Mattsson hoppas, att förstudien ska komma igång i höst. En fråga blir då, om det verkligen inte finns något alternativ till den miljarddyra tunneln under Lindökanalen.
Överhuvud taget är det, betonar Eva Mattsson, viktigt för Norrköpings kommun att få fart på hela den här processen. Inte minst på grund av trafikproblemen i innerstaden - Östra Promenaden, Hamnbron osv.
- Jag anser att det är alldeles för långt att vänta fram till 2015-2020. Vi måste försöka nå en snabbare tidsplan, så att vi inte behöver belasta innerstaden så hårt, säger Eva Mattsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!