Storstädning på TV 4 Öst som flyttat till Norrköping
NORRKÖPINGNya kvastar sopar på TV 4 Öst som nu flyttat till Norrköping.Förre redaktionschefen Ulf Holmertz är borta från rutan, för att istället arbeta på sälj- och marknadssidan.Tillfällige VD:n Peter Göthe har ett uppdrag från TV 4-ledningen att åka runt och rycka upp lokalstationer i landet, både redaktionellt och på säljsidan.- TV 4 Öst är en av de lokala stationer där man jobbat fel, när det gäller tänkande och organisation, säger Peter Göthe.
Nya TV 4 Öst byggs upp i Norrköping. Nyhetschef Fredrik Lagerqvist och t f VD Peter Göthe mitt i flyttröran i nya lokalen i f d Storan i centrala Norrköping. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
TV 4 Öst, med 21 anställda, varav åtta på redaktionen, har i januari tagit sändningsuppehåll en månad, under det att de nya lokalerna i Norrköping ska bli färdiga. I stället sänds lokalnyheter från Stockholm.
Sista sändningen från de gamla stora lokalerna i Linköping var på nyårsafton. Nu ska redaktionen, säljare, tekniker och studio - allt i samma rum - få plats på en betydligt mindre yta i centralt belägna f d Storan i Norrköping. Förbipasserande ska kunna titta rakt in genom fönstren på sändningarna.
Beslutet att flytta var både strategiskt och ekonomiskt betingat. T f VD Peter Göthe från TV 4:s ledningsgrupp ville ha en lättillgänglig, central lokal i gatuplan. Enligt nyhetschef Fredrik Lagerqvist tycker man också att det är mer "drag" i Norrköping. För en liten redaktion som ska bevaka ett så stort område som Östergötland, Sörmland och norra Kalmar län ligger Norrköping också bättre till geografiskt.
Peter Göthe sticker inte under stol med att han är nerskickad från TV 4 riks för att rycka upp TV 4 Öst, både redaktionellt och på säljsidan. TV 4 har inte råd med de brister som finns hos en del av lokalstationerna, menar Göthe som tidigare gjort en liknande insats i Göteborg.
- TV 4 Öst är en av de lokala stationer där man jobbat fel, när det gäller tänkande och organisation, säger Peter Göthe.
Han lyfter bland annat fram tekniska brister under sändningarna, och dåliga säljresultat. Han riktar också kritik mot att det varit en otydlig gräns mellan den journalistiska rollen och kommersiella engagemang hos förre redaktionschefen Ulf Holmertz. Denne har nu fått en nyskapad tjänst, på sälj- och marknadssidan.
<b>"Jag ville sluta"</b>
- Jag ville sluta, säger Ulf Holmertz själv. Jag är marknadsansvarig. Jag ska marknadsföra kanalen TV 4 Öst, göra en del större evenemang, som TV4 Golfen, och arbeta med sponsring.
Ulf Holmertz har under sin tid på Radio Östergötland och sedan han 1993 värvades till TV 4 Öst haft en folklig ton och synts mycket utåt, som konferencier, föredragshållare och i längre studioprogram med gäster. De programmen, som Holmertz själv tyckte var hans styrka, är borta från TV 4 Öst. Nu ska det vara kort och flashigt, säger han.
Enligt Ulf Holmertz var det förre VD:n Tore Pansell som bad honom komma med idéer till säljsidan, eftersom det inte fanns någon fungerande säljorganisation.
- Jag har varit ansiktet utåt. Det är skönt att slippa det nu, säger Ulf Holmertz.
<b>Mer nyheter</b>
Renodlade nyheter är det som TV 4 Öst ska satsa på, med fyra kortare sändningar och en längre, totalt ca 25 minuter, varje vardag.
- Vi ska hitta vår nisch, göra vår grej - och göra det bra, säger nyhetschef Fredrik Lagerqvist som har ambitionen att ha fokus på de större lokala nyheterna, nyheter med en "folklig prägel".
Den lilla redaktionen får arbeta som multireportrar, redigera och vara beredda på att ibland skickas ut som enmansteam, ensam med en kamera. Premiärsändningen blir den 1 februari.