Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Störst i hamnen

Det största containerfartyg som någonsin kommit till Norrköpings hamn lade på fredagen till vid den nya containerhamnen i Pampushamnen på Händelö.

MSC Lieselotte. Det största containerfartyget som besökt Norrköping. Den nya containerhamnen vid Pampusterminalen ute vid Bråviken är ett lyft för hamnen i Norrköping. Foto: Titti Olovsson

MSC Lieselotte. Det största containerfartyget som besökt Norrköping. Den nya containerhamnen vid Pampusterminalen ute vid Bråviken är ett lyft för hamnen i Norrköping. Foto: Titti Olovsson

Foto: Titti Olovsson

NORRKÖPING2010-06-19 03:00
Flytten av containerhanteringen dit är ett lyft för Norrköpings hamn.- Det här är det största containerfartyg som vi någonsin har haft i Norrköping. Det beror på att vi har flyttat ut vår containerhamn till Pampushamnen ute på Händelö, säger Ola Hjärtström, marknadsansvarig vid Norrköpings Hamn och Stuveribolag.Fram till i vintras låg containerhamnen vid Öhmansterminalen längre in i Lindökanalen, där djup och bredd begränsat vilka fartyg man kunnat ta emot.- Vi flyttade ut containerhamnen för att kunna växa. Vi har gjort en mycket stort investering i containerhamnen, på ungefär 250 miljoner kronor.Kajen vid Pampusterminalen, där också annat gods som papper, trävaror och stål hanteras, har förlängts med 180 meter för att få plats med containerhamnen, som togs i drift i mars månad. Här finns moderna kranar, som når längre ut på fartygen, och sex järnvägsspår.- Det är nu en av landets största containerhamnar. Vi ser redan effekten av den här åtgärden, säger Ola Hjärtström.- Containerrederierna betraktar nu Norrköpings hamn som en av de viktiga hamnarna i Östersjöområdet.Containertrafik ökar mer och mer över hela världen. Folkbladet har tidigare redogjort för hur t ex Gävle varit tidigare med sina investeringar för containertrafik, hur lågkonjunkturen inneburit en minskad volym och hur Norrköping tappat konkurrenskraft.2  000 containrar
- Vi har kraftigt vidtagit åtgärder för att möta det här och nu ser vi effekten av det, säger Ola Hjärtström som menar att intresset för Norrköping ökat.- Nu har vi en kapacitet och en terminal som är större än den i Gävle.Nu pågår också muddring i farleden, något som enligt Hjärtström ska öka säkerheten för fartygen och leda till att man kan ta emot större fartyg.- När muddringen är åtgärdad innebär det att vi kan ta emot ännu större fartyg, men det innebär också att ett sådant fartyg som ligger här idag inte kommer att ha några restriktioner kring mörker och vind, som det finns idag.MSC Lieselotte, från rederiet MSC, Mediterranean Shipping Company, är 205 meter lång och kan ta 2 000 containrar, vilket är dubbelt så mycket som tidigare containerfartyg. Hon kom närmast från Finland och är på väg till Antwerpen.Oljefartyg är ännu större, så största fartyget i hamnen genom tiderna är det inte.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om