Storsatsning på hamnen
Folkbladet kan idag avslöja att regeringen gör en storsatsning på Norrköpings hamn i den kommande transportpolitiska propositionen. En storsatsning som innebär att Norrköping blir pilothamn för avancerad och ny teknik inom sjöfarten.
Foto: Fotograf saknas!
- Och jag tog upp teknikfrågorna med infrastrukturministern Ulrica Messing redan 2004, under politikerveckan i Visby där jag träffade henne, och framhöll att reglerna är stelbenta när det gäller bland annat lotsarna och att det går att förenkla inseglingen till Norrköping.
- Jag har senare träffat representanter från näringslivsdepartementet och informerat om de här frågorna.
Och nu går Norrköpings hamn förbi Göteborgs hamn när det gäller teknikutvecklingen?
- Ja, och det har jag också kämpat hårt för, alltsedan jag såg en artikel i en sjöfartstidning, där man menade att teknikutvecklingen bara ska vara i Göteborg.
- Det protesterade jag direkt emot och menade att man inte kan profilera all teknikutveckling till västkusten, utan att även östkusten är viktig att få med i det här sammanhanget och nu kan det till och med bli så att Norrköpings hamn kommer att leda framtidens teknikutveckling före Göteborg.
Enligt vad Folkbladet erfar finns det två orsaker till att Norrköping - i konkurrens med över 50 hamnar - valts ut till pilothamn för satsningen på ny teknik. Dels är farleden in och ut från hamnen svår och besvärlig. Dagens lotssystem är till stora delar otidsenligt.
Hamnens konkurrenskraft kommer därför att förbättras kraftigt om fartygen, med hjälp av ny teknik, kan gå snabbare och säkrare från och till Norrköping via Bråviken.
Teknikintresserad
Den andra orsaken till regeringens satsning på Norrköping är att hamnens ledning med Bengt-Erik Bengtsson i spetsen, har visat ett stort intresse för ny teknik. Norrköpings hamn sticker därför ut på ett positivt sätt i en bransch som annars, enligt Folkbladets källor, uppfattas som tämligen konservativ av näringsdepartementets politiska ledning. I jämförelse med till exempel luftfarten anses sjöfartens teknikutveckling vara bristfällig.
Konkurrenskraft
Effektiviteten inom sjöfarten har enormt stor betydelse för hela industrins konkurrenskraft. I propositionen skriver regeringen att uppemot 95 procent av allt gods som går in och ut från Sverige, helt eller delvis fraktas på sjön. Förändringar som leder till snabbare och säkrare seglatser och infarter till hamnarna är därför mycket viktiga för svensk ekonomi.
Den transportpolitiska propositionen väntas komma i sin helhet i månadsskiftet november/december och vid sidan av satsningen på hamnen, kan Norrköpings kommun även förvänta sig flera andra satsningar, enligt vad Folkbladet erfar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!