Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Storsatsar på innovation

Möbler inspirerade av krigsflygplan och TV-apparater. “Vi vill hamna på kartan”, säger nystartade Norrköpingsföretaget Seer.

Förvaring. Jeltecs nya förvaringslösning till förskolan är skapad av arkitekten Christel Lundborg Tyresmo.

Förvaring. Jeltecs nya förvaringslösning till förskolan är skapad av arkitekten Christel Lundborg Tyresmo.

Foto: Thomas Kolbein Bjørk Olsen

NORRKÖPING2016-02-13 08:30

– Vår lansering är här och nu, så det är jätteroligt – det pirrar i hela kroppen! Målet är att hamna på kartan, ingen känner till oss än, sade grundaren Richard Seifert, som hade hyrt en rymlig utställningsyta tillsammans med partnern Patrik Eriksson.

I tisdags öppnade Stockholm Furniture and Light Fair, världens största mässa för skandinavisk möbel- och ljusdesign. Bland de runt 700 företag som ställer ut i år fanns nystartade Seer från Norrköping.

Ingen av de två nybakade möbeldesignerna har en bakgrund inom branschen. Patrik har arbetat med hjälpmedel för funktionshindrade och Richards bakgrund är inom 3D-branschen.

– Men vi kombinerar ett brinnande intresse för design med våra erfarenheter från andra branscher. Vi använder till exempel material från handikappsbranschen för att skapa riktigt funktionella, hållbara produkter, sade Richard.

Duon delar på designarbetet, som inspireras av objekt snarare än av annan möbeldesign. Stolen Stealth är Richards alster och tar sin inspiration från ett krigsflygplan, medan Patriks design av fåtöljen Modulenation baseras på formen av en TV.

– Patrik älskar runda saker och jag gillar kantiga. Det kanske låter som att det borde bli en krock, men vi tänker att det kan vara en styrka att vi kan pricka in flera olika smaker, sade Richard.

Reaktionerna under mässans första dag har varit positiva, besökare har både kommit och provsuttit och fotograferat av möblerna. Strax före mässan mottog Seer sin allra första beställning.

– Det känns fantastiskt. Nu är ambitionen att knyta kontakter på mässan. Vi satsar allt på detta, sade Richard.

Gamla i gamet i jämförelse är TreCe, Norrköpingsföretaget som tillverkar miljöstationer och förvaringsmöbler. För dem är Stockholmsmässan en självklar marknadsföringsplattform.

– Du ser ju hur mycket folk här är, det är lite av branschens firmafest! Är man inte här så syns man inte. Här har vi chansen att både visa våra nyheter och att jobba långsiktigt med relationsbyggande, sade säljaren Lena Lundell, medan hennes kollega Mirjana Kilian lotsade runt en grupp nyfikna norska återförsäljare mellan produkterna i företagets monter.

På årets mässa satsade TreCe på en rad nya idéer, som klädhängaren “Sail” och hyllsystemet “Place”, som kan användas som rumsavdelare och förvaringsbox bland flera funktioner. Att hela tiden förnya sig är ett måste, menade Lena:

– Vad vi försöker göra nu är att ta fram produkter inom områden som man inte förknippar med oss. Då är mässan den perfekta arenan. Hit kommer alltid återförsäljarna och frågar “Vad har ni för nytt”?

Helt på andra sidan av den 70 000 kvadratmeter stora utställningsytan var innovation ledordet även för Jeltec, också de från Norrköping. Arbetshjälpmedelsföretaget hade med sig en ny färgglad förvaringslösning för förskolor, men deras skarvlösa skötbord utan PVC i materialet är storsatsningen.

– Vi tog med det till en liten återförsäljarmässa och det sade bara “pang”, berättar VD:n Petra Gullberg, som hoppas att Stockholmsmässan ska ge liknande resultat.

– Vi har fått massor av uppmärksamhet, återförsäljarna kommer hit och vill ta på skötbordet. Så vi har stora förhoppningar!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om