En förändring av trafikstrategin i Norrköpings kommun (som togs 2022) ligger i korten efter att man tidigare i höstas beslutat om en översyn av denna.
I skrivelsen som antogs listades några utgångspunkter för översynen som samhällsbyggnadskontoret ska göra. En är att "beskriva alla färdmedel neutralt och ge möjlighet till valfrihet" och en annan är att "arbeta för att ändra beteenden genom främjande åtgärder och inte genom begränsande åtgärder för till exempel bilen". Man vill också fokusera på att jobba för att kortare resor görs med cykel och gång.
I det stora hela går det att skönja en riktningsförändring och att man tycker att biltrafiken blivit styvmoderligt behandlad i den tidigare trafikstrategin. Vi frågar kommunalrådet Sophia Jarl (M) om den tolkningen är riktig.
– Det är ju faktiskt fakta. I den gamla strategin är bilen nedprioriterad till fjärde plats efter gång, cykel och kollektivtrafik. Det vill vi nu ändra på så det enkla svaret på frågan är: Ja, det tycker vi, säger Sophia Jarl.
– Utifrån att människor nu i allt högre utsträckning bidrar till miljön genom att köpa miljövänligare fordon som typ elbilar tycker vi att den strategin blir felaktig, vi måste hitta ett förhållningssätt där vi är mer neutrala.
Det här har förstås bäring på hur stadens infrastruktur byggs upp.
– Människor har inte ändrat sina beteendemönster i den utsträckning som den tidigare trafikstrategin utgick ifrån. Det uppstår exempelvis mycket köer när vi inte tar höjd för fortsatt bilanvändande och det blir en frustration, menar Sophia Jarl.
– Däremot vill vi jobba för att främja att fler gör de lite korta resorna med cykel eller gång istället för med bil. Men vi vill hellre jobba med morot istället för piska.
I samband med detta har man också integrerat trafikstrategin med arbetet med ny översiktsplan.
– Trafikplanering och infrastrukturen är en väldigt stor del av hur vi planerar staden. Det är rimligt att när vi gör en ny trafikstrategi och tittar på infrastruktur så integrerar vi det med översiktsplaneringen, det hör ihop, förklarar Sophia Jarl.
Det här innebär att tidsplanen för översiktsplanen förlängs, den bedöms nu vara klar i början av 2026.
– Det är kanske trist att det tar lite längre tid men vinningen med att skjuta på det ett antal månader blir ändå större eftersom det inte går att planera ordentligt om man inte får med trafiken.