Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Större frihet för kommunen att fatta strategiska beslut

Tjänstemannaförslaget till remissvar är att Norrköpings kommun är okej med att riksintresset för flygplatsen hävs, men däremot inte med att riksväg 51 förlorar sitt skydd som nationellt intresse.

"Vi kan fortsatt i kommunen skydda flygplatsen genom att vi har planmonopol", säger  Anna Selander, samhällsbyggnadsdirektör i Norrköping.

"Vi kan fortsatt i kommunen skydda flygplatsen genom att vi har planmonopol", säger Anna Selander, samhällsbyggnadsdirektör i Norrköping.

Foto: Widar Andersson

Norrköping2021-04-08 19:00

Trafikverkets förslag om att häva riksintresset för Norrköpings flygplats och riksväg 51, och tjänstemännens förslag till yttrande, ska nu upp som ett informationsärende i kommunstyrelsen. Politikerna har ännu inte tagit ställning.

Förslaget till yttrande innebär att kommunen är okej med att riksintresset för flygplatsen hävs.

– Ja, vi ser inte det som någonting särskilt allvarligt. Förut räckte det med att det var en flygplats för att bli klassad som ett riksintresse. I dag har statliga myndigheter fått i uppdrag att se över och minimera antalet riksintressen. Då har man satt lite modernare kriterier för att man ska få en jämn bedömning av vad är faktiskt ett riksintresse, säger Anna Selander, samhällsbyggnadsdirektör.

– Man har sagt att för att utgöra ett riksintresse ska det ha en nationell betydelse, och då har man kommit fram till att Norrköpings flygplats inte har någon betydelse ur ett nationellt perspektiv, och det kan jag förstå. Men det betyder inte att vi inte tycker att det är viktig plats, utan vi kan ju fortsatt i kommunen skydda flygplatsen genom att vi har planmonopol, så vi säkrar ju markanvändningen.

Inställningen är att flygplatsen även fortsättningsvis bör betraktas som en viktig nod för gods- och persontransporter men att det är en fråga som kommunen har fortsatt rådighet över. Vilket gör att man inte ser det som anmärkningsvärt att staten inte vill skydda den med ett riksintresse.

– Vi har planmonopol och i och med det så har vi också möjligheten att säkra flygplatsens funktion.

Om utvecklingen skulle gå i en annan riktning och kommunen skulle vilja se över markanvändningen för flygplatsen så har man större friheter att fatta nya, strategiska, beslut om markanvändningen i framtiden i och med att man häver riksintresset. 

Dagsbergsskolan, som ligger i bullerzonen, har hindrats från utbyggnad, med hänvisning till riksintresset. Men enligt Selander blir det inte lättare att bygga runt flygplatsen för att riksintresset hävs, inte om man vill att det ska fortsätta vara en flygplats. Restriktionerna gäller ändå.

När det gäller att riksintresset för riksväg 51 skulle hävas är tjänstemannaförslaget att motsätta sig det. Det är en strategiskt viktig förbindelselänk mellan Örebro och Norrköping och Norrköpings hamn, en väg som går mellan fem kommuner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!