Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Stormarknad för hem och fritid öppnar i höst

Där K-Rauta tidigare låg öppnar i höst Eko stormarknad, på totalt 8 200 kvadratmeter. Mottot är "Kända märken – låga priser."

Här, i en gigantisk byggnad på K-Rautas gamla plats, intill Elgiganten, öppnar i höst Eko stormarknad, med inriktning på hem och fritid och ambitionen att bli ett utflyktsmål.

Här, i en gigantisk byggnad på K-Rautas gamla plats, intill Elgiganten, öppnar i höst Eko stormarknad, med inriktning på hem och fritid och ambitionen att bli ett utflyktsmål.

Foto: Susanna Beskow Norgren

Norrköping2020-04-30 16:00

Eko stormarknad, som ägs av Bergendahlskoncernen, har ett koncept för hem och fritid. 

När stormarknaden öppnar på Ingelstaområdet på senhösten är det den åttonde stormarknaden i landet för den expanderande lågpriskedjan. Senast öppnade man i Örebro och Sundsvall. 

Nu är det dags för Norrköping. K-Rautas gamla lokal intill Elgiganten byggs om och utökas, till en dubbelt så stor lokal som tidigare, nu totalt 8 200 kvadratmeter.

Ted Berggren, vd för Eko stormarknad, berättar om ett koncept med hem- och fritidsartiklar, riktigt stora avdelningar, en med blommor och krukor, en med schampo, en väskavdelning, inredning, bygg och verktyg, klädesavdelning och en jättestor leksaksavdelning.

Ett godisland på 380 kvadratmeter och ett konditori med billiga tårtor och billig fika ingår också.

– Vi har både det sortimentet som ÖoB och Dollarstore har, med lågprisschampo, sedan har vi en jätteavdelning med frisörschampo också, så vi är väldigt breda i vårt sortiment, säger Ted Berggren.

Eko är en konkurrent till lågprisbutikerna, men har också samma sortiment som en blomsterbutik, och en leksaksbutik, och är på det sättet en konkurrent till många, säger han. 

– Vi kallas lågpriskedja, men vi jobbar mycket med varumärken, mycket mer än andra lågpriskedjor gör. 

Exempel är en Legoavdelning, och en för Glitter. Ekos slogan är "Kända märken – låga priser". 

Ted Berggren räknar med att anställa 35-40 personer i Norrköping. Öppnandet av stormarknaden i höst var planerat långt innan coronaviruset slog till. Berggren ser just nu inte någon påverkan på öppnandet i oktober.

– Jag hoppas med hela hjärtat, och för alla handlare som har det ännu tuffare, att det lugnar ned sig under sommaren. Det hade inte varit roligt att öppna under mars.

Eko har flera ben att stå på. Just nu har det varit fokus på vissa avdelningar, då folk hamstrat schampo och toalettpapper.

Starten i Norrköping är tajmad inför julen.

– Vi jobbar mycket med säsongsmarknad, vi är jättestora på leksaker inför jul, och vi har en jättestor julmarknad på 700 kvadratmeter, med julsaker. Det är en upplevelse att komma till Eko på julen.

Berggren ser Norrköping som en spännande ort, en stor stad, som samtidigt inte har något Ikea. Här ska Eko stormarknad bli ett utflyktsmål, menar han. Eko satsar mycket på aktiviteter och destination, att det ska vara roligt att shoppa. Barnfamiljer är en stor kundgrupp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!