Stora skillnader mellan kommunens fritidshem
NORRKÖPING: 20 barn i en grupp - eller hundra.Så stora är skillnaderna i hur stora barngrupperna är bland kommunens fritidshem, enligt en nyligen gjord enkät.
? Skillnaderna är orättvisa. Alla barn har rätt till en meningsfull och bra fritid. Det anser Jessica Händel, på Lärarförbundet i Norrköping och den som har genomfört enkäten.
Undersökningen har gått ut till anställda på kommunens fritidshem. Av 240 personer har 99 besvarat enkäten. Det är framför allt de stora skillnaderna i antal barn per grupp och personaltäthet per barngrupp som förvånar Jessica Händel.
<b>Barnens behov</b>
Antalet barn varierar från 20 till 100 barn per grupp. Personaltätheten sträcker sig från 13 barn per personal till 35 barn per personal. Även innehållet i verksamheten skiljer sig åt på ett tydligt sätt. Det finns de fritidshem som på grund av lite personal och mycket barn endast kan erbjuda tillsyn. Medan barn på andra fritids kan välja på många olika aktiviteter.
? På fritidshemmen måste man utgå från barnens behov. Det är viktigt att kunna erbjuda aktiviteter, lekuppbyggnad. Det krävs också att personalen har tid till observationer av barnen och tid till en god föräldrakontakt.
Jessica Händel konstaterar att pedagogerna också ska arbeta med genusperspektiv, med hälsa och rörelse och inte minst med relationer och konflikthantering.
<b>Underbemannad</b>
Men på flera fritids är personalen så underbemannad att flera av dessa viktiga områden inte hinns med berättar Jessica Händel.
? Tiden räcker bara till att lösa konflikter mellan barnen och då blir det ingen bra verksamhet utan handlar mer om tillsyn.
Jessica Händel anser att just planeringstiden är viktig om verksamheten ska kunna fungera. Då ges pedagogerna möjlighet att reflektera över sin tid och dokumentera sina uppgifter.
Undersökningen visar att planeringstiden för pedagogerna skiljer sig kraftigt åt mellan de olika fritidshemmen, från en halvtimme i veckan till tio timmar.
<b>Beror på chefen</b>
Det intressanta med undersökningen är att resurser verkar spela en underordnad roll för kvalitén. Lärarförbundet har jämfört två fritidshem i kommunens ytterområden med likartade resurser men där verksamheten ser helt olika ut. Även tre innerstadsfritids har jämförts med varandra och här kan man inte spåra någon större skillnad i kvalitet mellan de fritidshem som har fått extra stödåtgärder och det fritidshem som inte har fått det.
? Vi tolkar det som att chefens satsningar och fördelning av resurserna är avgörande för hur verksamheten fungerar, säger Jessica Händel.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!