Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Stora planer för Händelö

Nya lagerlokaler, utvidgning av hamnen, nya vägdragningar...
Det är en hel del på gång, när det gäller Händelö.
Som ju är tänkt som den framtida kärnan i det transportcentrum, som man hoppas att Norrköping ska utveckla sig till.

Dow Chemical åt höger, och framåt i bilden Ramshällsvägen. Den som nu ska förlängas 400 meter fram mot träddungarna, där Okmetics fabrik samt vändplats för vägen ska anläggas.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Dow Chemical åt höger, och framåt i bilden Ramshällsvägen. Den som nu ska förlängas 400 meter fram mot träddungarna, där Okmetics fabrik samt vändplats för vägen ska anläggas. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

NORRKÖPING2004-09-03 06:00
Norrköpings kommun tror på Händelö, och nya detaljplaner är nu under utarbetande.
I ett område öster om Händelöbron vill logistikföretaget GNT, redan etablerat i Norrköping, ha en stor lager- och terminalbyggnad. Området avgränsas i norr av Hanholmsvägen, i öster av Fraktarna, i söder av Motala ström och Blixholmen, i väster av Cementa.
En klar fördel med det här läget är att den tänkta Österleden, den som tillsammans med Norrleden ska binda samman E4 och E22 via Händelö, ska gå strax öster om planområdet.
Men här finns en del natur att ta hänsyn till. Planområdet utgörs i huvudsak av öppen odlingsmark, med en förnämlig ekbacke längs Hanholmsvägen och blandlövskog nära Motala ström.

Viktigt ekområde
Överhuvud taget är Händelö ett av kommunens viktigaste ekområden. Det längs Hanholmsvägen är ett naturområde av nationellt intresse, vilket särskilt understryks i den gjorda miljökonsekvensbeskrivningen.
Det ska heller inte röras, tvärtom ska det planeras för spridningskorridorer, varigenom då ekområden ska bindas samman. Detta måste till för att säkerställa återväxten av ek, liksom alla de utrotningshotade arter som är beroende av eklandskapet för sin existens. Här finns en mängd hotade insekter, svampar och lavar.

Små konsekvenser
Sammanlagt, konstateras det i miljökonsekvensbeskrivningen, så innebär dock den nya detaljplanen inte mer än "små negativa konsekvenser för naturmiljön". Även miljöpåverkande hanteringar bör, enligt planförslaget, kunna lokaliseras hit.
Enligt GNT kommer ca 60 ton gods per dag att hanteras vid terminalen, i ca 30-35 lastbilstransporter per dag. Främst kommer det då att handla om elektroniska konsumentprodukter.
Stadsplaneringsnämnden antog på sitt senaste sammanträde ny detaljplan för området, som då var i linje med vad som beskrivits ovan.
Också för andra sidan av Händelö detaljplaneras det nu som bäst, och då för utbyggnad av hamnen med kombiterminal. Bygglovs- och miljöskyddsnämnden har redan beviljat marklov för containerhantering på platsen. I planerna ingår också att hamnen knyts an till nytt järnvägsspår över Kardonbron.

Invändningar
När saken nu prövas inom ramen för detaljplaneprocessen har dock tekniska nämnden haft en del invändningar, eftersom hamnutbyggnaden här sker på bekostnad av viktig skogsmark.
Dels så minskas här, enligt det föreliggande förslaget till detaljplan, skyddsskogen mellan hamnen och kraftvärmeverket. Detta eftersom hamnförvaltningen vill spränga bort maximalt av strandsluttningen för att få bergkross till sitt bygge. Men då blir bara tio meter skogsridå kvar, vilket vore illa. I dag är skogspartiet på 100 meter, och utgör förutom sin skyddsfunktion ett viktigt inslag i landskapsbilden utifrån havet..
Planförslaget, som nu varit ute på remiss till olika kommunala organ, vill också helt ta bort skogen norr om Händelöverken. Men utöver sin renande funktion utgör det här skogspartiet också ett skydd för den kulturhistoriskt värdefulla miljön vid Händelö gård.

Många goda skäl
Samtidigt finns det många goda skäl för hamnen att förlägga sin kombiterminal just hit. Alternativet skulle vara en mer central plats på Händelö. Men det skulle medföra mer omlastning av gods, och därmed mer transporter. På något vis måste då godset transporteras från Pampushamnen till kombiterminalen.
När det så gäller Okmetics" etablering har detaljplanen redan tagits, låt vara att ärendet fick tas om eftersom miljödomstolen inte godkände den först avsedda placeringen. Okmetics är en finsk högteknologisk tillverkare av kiselkarbid, ersättare för kiselskivan i olika slags elektronik.
Nu gäller det, som en följd av den etablering som det till slut blev, att förlänga Ramshällsvägen med 400 meter förbi Dows anläggning. Eftersom Okmetics ligger i startgroparna brådskar det nu med denna vägutbyggnad. Som också, noteras det, kommer att frigöra även annan industrimark till försäljning.
1,5-2 milj kr beräknas vägutbyggnaden kosta. Och på sitt senaste sammanträde tog stadsplaneringsnämnden beslut om, att utbyggnaden ska göras.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!