Höstterminen 2011 infördes språkintroduktion – ett av fem introduktionsprogram – i den nya gymnasieskolan. Då gick 80 elever, mellan 16 och 20 år, som nyligen anlänt till Sverige på Kungsgårdsgymnasiet. Sedan dess har utbildningen växt. Rejält. Bara under förra läsåret började cirka 120 nyanlända på Kungsgård. Den största gruppen kommer från Syrien och Somalia men här går även en hel del pojkar från Afghanistan och från många olika länder och språkområden.
Idag går runt 200 ungdomar här för att lära sig svenska. Cirka 50 ungdomar, som kommit lite längre med svenskan läser språkintroduktion på Ebersteinska gymnasiet.
– Det har varit en stor utmaning att få ihop det men jag tycker att vi har lyckats bra, trots förutsättningarna. Sedan kan det ju alltid bli bättre, säger Kerstin Sanner, rektor/gymnasiechef på Kungsgårdsgymnasiet.
SpännviddDen största utmaningen, enligt Sanner, har varit att sätta ihop klasserna eftersom spännvidden är så stor. Vissa ungdomar har elvaårig skolbakgrund från hemlandet medan andra är analfabeter, har aldrig gått i skolan.
– Det enda som förenar dem ibland är att de är nyanlända. När de kommer hit vill de integreras med svenskar direkt i vanliga skolklasser, vilket varken skollagen eller svenskkunskaperna tillåter. Det där är jätteknepigt, säger Kerstin Sanner.
Skolan försöker dock vara så flexibel som möjligt och se till varje individ.
– Men eftersom det är så pass många så är det svårt med individanpassning. Det blir därför att vi jobbar mycket på gruppnivå, säger Kerstin Sanner.
LärarbristEtt problem har varit att hitta lärare i svenska som andra språk.
– Det visade sig vara en bristvara, säger Kerstin Sanner men tillägger att skolan ändå har rekryterat sex lärare under hösten. Alla har inte behörighet men har undervisningserfarenhet och brinner för det här jobbet.
Läs mer i torsdagens pappers- eller e-tidning.