– Det här gäller inte bara för grundskolan utan även gymnasiet där vi har precis samma situation med behov av lärare i svenska som andraspråk och när det gäller vuxenutbildningen SFI saknar vi lärare med den här kompetensen i allra högsta grad, så det är inom hela vår verksamhet som vi söker den här kompetensen, säger Mats Olsson, utbildningsdirektör inom Norrköpings kommun.
Några siffror på hur stor bristen är kan han inte presentera, men han medger att den är stor och att den ökar.
– Det här är en lärarkategori som vi saknar väldigt många i. Vi har en nationell statistik där vi kan se att vi i Norrköping har en situation som är något tuffare än för riket som helhet och det här är något som har pågått under flera års tid, säger Mats Olsson och berättar att det därför är en fråga som man inom kommunen därför prioriterar på olika sätt.
– Inom ramen för lärarlyftet så har vi prioriterat inriktningen svenska som andraspråk för att på det sättet erbjuda redan anställda lärare en möjlighet att vidareutbilda sig. Det är ju en åtgärd som vi som arbetsgivare äger själva och det har vi tagit vara på under flera års tid för att få en högre andel lärare med den behörigheten.
Under mer än fyra år har kommunen dessutom arbetat med ett projekt som internt går under namnet språk och lärande, vilket syftar till att nå fram till varje skola. Två heltidsanställda lärare med särskild kompetens arbetar där med att stödja övriga skolors utveckling. Att lyckas väl med rekryteringarna av lärare med hög kompetens är också något man nu tittar på och då handlar det bland annat om höjda löner, men där finns ännu inget beslut.
Enligt Mats Olsson har utveckling inte radikalt försämrats från ett läsår till ett annat, utan han menar att det snarare handlar om en gradvis förändring som har pågått under en längre tid.
– Vi blir ytterligare prövade i att hitta goda lösningar. Vi har andra lärare än de formellt behöriga som också har kompetenser som är lämpade för uppgiften. Insikten om att det är viktigt att vi gör på rätt sätt i mötet med våra nyanlända är något som har ökat över tid, kopplat till att vi är övertygade om att det är viktigt att vi har välutbildade lärare i svenska som andra språk, säger Mats Olsson och nämner att man under lång tid har känt till att de lärare man har inte räcker till för att möta det behov som finns och att det är en situation som man nu fortsätter att hantera.