En huvudpoäng med upphöjningen är att eliminera den barriär mellan innerstaden och det nya Butängen, som järnvägen annars skulle utgöra. Om Trafikverket tar på sig i varje fall en betydande del av denna jättekostnad, då är det inget problem.
Men därom vet man ännu intet. Upphöjningen kan hävdas vara ett stadsutvecklingsprojekt, som då kommunen ska svara för.
– När förra beslutet togs var förutsättningen, att staten skulle stå för kostnaderna. Det hela låg då också långt fram i tiden. Då kanske man inte riktigt insåg dramatiken i de olika alternativen. Men nu är detta något, som ska börja genomföras redan i närtid, säger Stjernkvist.
Och alternativet?Folkbladet: – Om inte Trafikverket ställer upp tillräckligt, vilken är då plan B?
– Plan B måste i så fall vara det markförlagda alternativet, svarar Stjernkvist
Men övergår sedan omgående till att plädera för upphöjningen.
– Det alternativet har så stora ekonomiska fördelar. Men det måste finansieras på ett ansvarsfullt sätt. Kommunen kommer ju också att behöva göra många investeringar runtomkring.
Folkbladet: – Någonstans måste väl finnas en smärtgräns för kommunen?
– Jag vill inte ange några belopp. Dels handlar det om en förhandling med staten. Och dels så kan det alternativ, som är dyrast, ändå visa sig vara det mest lönsamma.
– Som kommunstyrelsens ordförande ska man vara snål, visst. Men dumsnål får man inte vara, säger Lars Stjernkvist.
Läs mer i onsdagens Folkbladet.