– Vi jobbar med är att ge stöd för varje elevs lärande och växande, men skillnaderna måste definieras på fler sätt, säger Mats Olsson som menar att statistiken för Norrköping till viss del är missvisande eftersom man på Borgsmoskolan - som är en av de lågpresterande skolorna - har en del kommungemensamma insatser som genomförs för elever med mycket särskilda behov. Dessutom är elevantalet just nu väldigt lågt på Borgsmoskolan och Mats Olsson förklarar att det är därför det finns utrymme lokalmässigt att jobba med dessa kommunövergripande uppdrag där.
– Av den samlade årskurs nio så utgör en inte alldeles oviktig del av elever som har väldigt tuffa förutsättningar för att klara de här uppnåendemålen och det påverkar då det här snittvärdet. Om den här gruppen hade gått på en skola med ett mycket större elevantal så hade det påverkat skolans snittvärde i mycket mindre.
– Sedan har vi Söderporten som också markerar sig i det här avseendet. Där har en väldigt stor andel av eleverna ett annat modersmål än svenska, så på Söderporten arbetas det väldigt målmedvetet och med hög kompetens för att möta elever med ett annat modersmål, men har du inte varit i Sverige så länge har du en tuff utmaning att få godkänt i svenska och därmed behörighet till gymnasiet.
– Vi är inte förvånade över att det ser ut. Generellt i ett längre tidsperspektiv har inte Norrköping visat upp de här stora skillnaderna, men vårt nuvarande system med skolval och friskolor påverkar hur skolvärlden ser ut även i Norrköping och hur resultaten visar sig skola för skola, säger Mats Olsson och tillägger att även bostadssegregationen har betydelse.
Mats Olsson menar att de åtgärder och insatser man arbetar kommer att få effekt, men att dessa kommer att visa sig på lite längre sikt. Att det på vissa skolor inte finns några starkare elever kvar som draghjälp till svagare elever menar Mats Olsson är en omständighet som nu gäller och då gäller det för den kommunala skolan att övertyga både föräldrar och elever att den kommunala skolan är så bra att högpresterande elever väljer att stanna kvar där.
– Jag hävdar att den kommunala skolans kvalitet är synnerligen god och hävdar sig mycket väl i konkurrens med den fristående, men vi bygger inte upp bilder genom reklamutskick.