– Vi har ju alltid haft hjälpstart för batteriet i bilen och nu har vi även hjälpstart för kundens batteri, det vill säga hjärtat, och det känns väldigt bra, säger platschefen Tomas Karlsson.
Så det känns positivt med hjärtstartaren?
– Det känns väldigt tryggt, utifall att vi råkar ut för något olycksfall i framtiden. För det är ju så att många av våra kunder, kan känna en viss oro när de kommer hit med bilen eller något annat fordon. Och om man kan hjälpa till att rädda ett liv, är det ju värt hur mycket som helst.
Har det hänt incidenter i samband med bilprovning?
- Det är som tur är väldigt sällsynt, men det har hänt att kunder tuppat av. Bland annat nyligen på stationen i Östhammar, där en kund plötsligt segnade ner, när han fick protokollet. Men med ett snabbt ingripande av stationspersonalen, med hjärtmassage tills ambulansen kom, piggnade kunden till igen och överlevde den besvärliga situationen.
– När man hör sånt här, känns det mycket positivt att vi dels köpt in en hjärtstartare, dels utbildat alla våra 17 anställda på hur den fungerar. Så vi känner oss förberedda om olyckan skulle var framme.
– En bonus är ju att vi som gått utbildningen, känner oss mer beredda att rycka in, om vi råkar ut för olycksfall även utanför arbetsplatsen, tack vare den grundutbildning vi gått igenom vid ett eventuellt hjärtstopp. och då tänker jag även på en situation, där vi inte har en hjärtstartare till hands.
Läs mer i måndagstidningen.