Stadsdelar blir utan busslinjer
Busslinje 115 till Pryssgården och Fiskeby upphör helt i juni nästa år. Det blir den mest drastiska åtgärden, när kommunen ska spara in 20-25 procent på tätortstrafiken. Ändå blir kollektivtrafiken dyrare för kommunen - efter den rekorddyra upphandlingen, där Connex tog över efter Busslink.
Nu sker en en sorts sammanslagning av dessa båda linjer, till en ny linje med något nytt nummer som då kommer att trafikera Smedby-Lindö.
Det som i dag är linje 115:s fortsättning från Domus ut till Pryssgården/Fiskeby dras då in helt.
- Det är en oerhört ineffektiv linje, med väldigt lite resenärer, säger Roland Leonardsson, chef för kommunens kollektivtrafikenhet. Boende i Pryssgården får nu i stället ta sig till spårvägens linje 2, från någon av hållplatserna mellan Vidablick och Eneby centrum.
- Det blir några 100 meter längre för en del, konstaterar Leonardsson. Men det är ganska naturligt att vi gör så här, det finns ju alternativ för dem.
För boende i Fiskeby kan han dock inte utlova någon ersättning för de indragna bussarna.
- Nej, men vi har också oerhört få passagerare där idag, säger han.
Även linje 111 dras alltså in, sträckan mellan innerstaden och Skarphagen. Här ska dock i stället linje 114, som i dag i stort sett är en skolbuss mellan Smedby och Söder Tull, förlängas ut till Skarphagen.
- Men det blir det glesare turer, säger Leonardsson. Också linjen till Skarphagen är idag mycket ineffektiv.
Annan sträckning
Glesare mellan turerna kan det bli även på den nya linjen, som skapas Lindö-Smedby. Eller också kommer man att på något vis förkorta linjesträckningen i Lindö.
- Något måste vi göra för att komma runt i tid, om vi ska hålla 15-minuterstrafiken, säger Leonardsson.
Genom "rationaliseringen" av 111/115 sparar kommunen hela 10 milj kr, ett mått på hur "oekonomiska" delar av linjerna är idag. Intäkterna är blygsamma.
Sedan ska ytterligare ca 5 milj kr sparas genom andra utglesningar, då även i glesbygdstrafiken. Däremot görs inga neddragningar när det gäller spårvägen, och heller inte på buss 113 till Hageby/Navestad.
Men trots dessa bantningar blir kollektivtrafiken ändå avsevärt dyrare för kommunen nästa år. Den nya upphandlingen, där Connex i juni tar över efter Busslink, innebär en fördyring på hela 45 milj kr.
Dyrare ändå
- Cirka 30 milj kr dyrare blir det, konstaterar Leonardsson. Avtalen med entrepenörerna har blivit dyrare över hela landet. Medan de däremot under förra upphandlingen konkurrerade ut varandra med låga anbud.
Följden blev då en för kommunerna relativt billig kollektivtrafik - samtidigt som bussbolagen visade sig ha bitit sig själva i svansen med sina låga anbud och, när de inte lyckades få dem upphävda (Busslink försökte, men Östgötatrafiken sa blankt nej), gått med stora underskott. Men så ska det då inte bli den här gången.
En nyhet från nästa juni är också att östgötakommunerna från och med då själva tar ansvaret för sin kollektivtrafiks ekonomi. Tidigare har skillnader och underskott jämnats ut inom ramen för Östgötatrafiken, men hädanefter ska envar betala för sig.
- Och det är det, som nu tvingat oss att göra de här förändringarna, säger Leonardsson.
Mer till Händelö
Bland alla neddragningarna planeras dock även i något enstaka fall för volymökning.
Det gäller då Händelö, som idag trafikeras med vissa bussturer som fortsätter ut till Braviken. Men med den tillväxt som är, och tycks bli, på Händelö börjar det bli behov av fler egna turer dit. Och sådant tittar man nu också på, uppger Roland Leonardsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!