Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Stadiums imperium växer så det knakar

NORRKÖPING
Nio nya butiker. En tillväxttakt på 20 procent i år. En egen kroppsvårdsserie. Reklam-TV i butikerna.
De kör så det ryker, bröderna Ulf och Bo Eklöf i Stadium. Numera är ju också Fredrik Lundberg med på ett hörn. Han är delägare och styrelseledamot.

Koncernchefen Ulf Eklöf är mycket nöjd med utvecklingen av sitt Stadium-imperium. De positiva kurvorna pekar rakt upp – år efter år.
FOTO: LARS T JACOBSON

Koncernchefen Ulf Eklöf är mycket nöjd med utvecklingen av sitt Stadium-imperium. De positiva kurvorna pekar rakt upp – år efter år. FOTO: LARS T JACOBSON

Foto:

Norrköping2003-03-22 00:00
Koncernen har 2 500 anställda i Sverige, Danmark och Finland.
De 77 butikerna utökas under året med sex i Sverige och tre i Danmark.
? Nu ska vi bli ordentligt etablerade med vårt varumärke i Danmark innan vi går vidare, säger koncernchefen Ulf Eklöf.
? Efter Danmark kan det bli intressant att expandera österut. Moskva har 16 miljoner invånare om man räknar inpendlarna, en enorm marknad. St Petersburg är också intressant.
Att expandera söder ut, mot Tyskland, är för dagen mindre intressant. Just nu är det inte läge att starta nytt i Tyskland med dess stora ekonomiska problem.

<B>Trea i beklädnad</B>
Det har gått fort för Norrköpingsföretaget Stadium sedan Ulf Eklöf, då 22 år gammal, startade sportaffär i källaren på varuhuset Spiralen 1974.
The Stadium, varumärket och butiksstilen såsom vi känner den, etablerades 1987 i och med invigningen av Sveriges då största sportbutik mitt i Stockholm.
Idag är Stadium störst i sport, tvåa är Intersport.
Mindre känt är att Stadium också är på prispallen när det gäller beklädnadsbutiker. Trea efter H&M och Lindex i Sverige, men före t ex Kapp-Ahl.

<B>220 i Stadium-huset</B>
220 personer arbetar i det nyligen tillbyggda kontorskomplexet i hörnet av Norra och Östra Promenaden.
På väggarna har man målat dit företagets mål och inriktning.
?Vi vill inspirera till en aktiv, rolig och hälsosam vardag för många människor? ? för att ta ett exempel.
? Alla ska veta vad vi håller på med, säger Ulf Eklöf.
Att rakt av bara sälja sportprylar är inte längre affärsidén, om det nu varit det i begynnelsen.
Sånt tänkande räcker inte till.
? Vi försöker till exempel ta fram bra och billiga grejer till ungdomar som vill idrotta, säger Bo Eklöf.

<B>Tomteverkstad</B>
Det är han som ansvarar för sortiment och inköp. En kinkig uppgift, att ligga rätt i tiden är livsavgörande för Stadium.
Snabba beslut och korta beslutsvägar präglar företaget. Något som alla säger sig sträva efter men få verkligen lyckas med.
Att gå runt i Stadiumhuset är som ett besök i tomteverkstan strax före jul.
Det är påfallande hur många unga människor som arbetar här.
? Medelåldern i koncernen är 28 år, berättar personalchefen Marie Fridström.
? Det finns knappt någon utbildning alls som är inriktad på handeln. Därför satsar vi mycket på att utbilda i egen regi. Vi anställer folk efter lämplighet och inställning, inte formell kompetens.
Ungefär 200 personer per år nyrekryteras ? och ännu fler vidareutbildas.

<B>Här testas racketar</B>
I ett rum är ett gäng grabbbar sysselsatta med att testa squash- och badmintonracketar. Leverantörerna har skickat hit prover, nu ska det bestämmas vilka racketar som ska finnas i Stadiums butiker och vad de ska kosta.
? Vi har valt att ha butikschefer som är anställda i Stadium. Då kan vi också vara säkra på att varje butik ser ut och fungerar som vi tänkt oss och arbetar på samma sätt, säger Ulf Eklöf.
? Vår policy är också att rekrytera internt till chefsjobben. Man ska kunna göra karriär inom koncernen.

<B>Egna varumärken</B>
I en annan lokal sitter ett gäng och bestämmer hur jackorna med det egna varumärket Everest ska se ut.
Egentligen skulle de resa till USA och Hongkong i dagarna för att spana in vad som är på gång i jackbranschen.
? Just nu har vi ställt in alla resor, säger Ulf Eklöf.
Orsaken är givetvis Irakkriget.
Egna varumärken är en del av affärsidén ? parallellt med att man också säljer stora väletablerade världsmärken.
Stadium har bland annat tagit upp golfprylar sedan något år.
? Kanske blir det också ridutrustning framöver, säger Bo Eklöf.

<B>Produktion i Kina</B>
Design och sortiment bestäms i Stadium-huset. Produktionen läggs däremot ut på andra företag, ofta i Kina.
Det är ett jobb för bl a produktionschefen Göran Larsén att leta upp lämpliga partnerföretag.
? Kina är idag lätt att jobba i, säger han.
? Vi ställer mycket höga krav på att allt går rätt till och att personalen inte utnyttjas. Barnarbete är inget problem i Kina, man har inte den kulturen. Det största problemet är faktiskt att de jobbar för mycket, de vill tjäna mycket pengar och skicka hem till sina familjer som kanske bor i en annan region.
Stadium har en detaljerad ?kravbibel? på de företag som man samarbetar med.
? Det händer att vi bryter samarbetet för att de inte uppfyller kraven, säger Bo Eklöf som är vice VD och inköpsansvarig.

<B>Egen reklambyrå</B>
Innan varorna går ut till butikerna från storlagret på Händelö (25 000 kvadrat) testas de, bland annat snurrar tvättmaskiner i Stadiumhuset med nylevererade kläder från Kina.
Högst upp i huset huserar Stadiums egen reklam- och marknadsavdelning.
? Vi har vår egen reklambyrå. Dels för att det går snabbt att gå ut med rätt budskap, dels för att vi får lägre kostnader, berättar Ulf Eklöf.

<B>OS-design</B>
Högst upp pågår också skapandet av kläder och tillbehör som de svenska OS-trupperna till Atén 2004 och Turin 2006 ska bära.
? Vi har rätt fria händer, säger Eva Christensson, formgivare och projektledare.
? Det ska vara en del gult och blått men inte för påträngande. Grönt är till exempel ingen lämplig färg. Och så ska vi helst skilja oss från andra gulblåa länder som Ukraina och Kamerun.
Uppdraget att skapa OS-beklädnaden har Stadium sedan några olympiader tillbaka. Det är en del av den bild man vill skapa av Stadium som branschledare.
Andra delar är Sports Camp i Norrköping och sponsringen av bl a IFK ? och Djurgården.
Företaget spelar inte enbart på hemmaplan numera.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!