Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spårvagnen körde för fort

Spårvagnen körde för fort!
Det är den officiella förklaringen enligt den nu klara säkerhetsutredningen angående den rekordlånga urspårningen den 1 augusti i år, då en spårvagn rullade iväg 50 meter från spåren i Östra Promenaden. Den längsta urspårningen i Norrköpings 100-åriga spårvagnshistoria.
Men det lämnas ingen förklaring till varför växeln stod felplacerad.

NORRKÖPING2004-10-07 06:00
- Vi har inte hittat någon teknisk förklaring till detta, utan kan bara konstatera att växeln stod felplacerad och på grund av den höga farten som spårvagnen hade, mellan 35 och 40 km/tim mot tillåtna 15 km/tim, spårade den ur.
- Om spårvagnsföraren hållit tillåten hastighet hade inte spårvagnen spårat ur utan bara svängt åt fel håll, men varit kvar i spåren, säger Connex trafikområdeschef Mats Eriksson.
- Vi kan inte heller utesluta den mänskliga faktorn angående den felplacerade växeln, säger Mats Eriksson, men normalt måste man på den aktuella typen av växlar gå ut ur spårvagnen och ändra den med ett spett och så har ju inte skett i det här fallet.

Kör inte spårvagn
Vad händer med spårvagnschauffören?
- Han kör inte spårvagn för närvarande. Han är så kallad timanställd och vi har valt att inte anlita honom för spårvagnskörning efter olyckan. Det är ju precis som i vanliga trafiken, att man måste hålla hastighetsbegränsningarna, om man ska leva upp till de höga säkerhetskrav vi har på spårvagnsförarna.
- Jag kan berätta att efter den här olyckan har vi föreslagit flera åtgärder för att undvika en liknande olycka i framtiden. Bland annat planerar vi att skärpa kraven i samband med nyrekrytering av spårvagnsförare och i fortsättningen, förutom de fysiska kraven när det gäller syn, hörsel och färgseende, även lägga in en arbetspsykologisk test, där vi tar hjälp av extern professionell hjälp.
- Dessutom bör vi utöka utbildningen och uppföljningen av våra förares kompetens.
Och när det gäller den tekniska delen av spårvagnstrafiken föreslår utredningen att Norrköpings kommun bör genomföra tekniska modifieringar av styrningen av växlarna och man bör även uppdatera dokumentationen av spårsystemet och genomföra ändringar i signalsystemet.
- Hela spårvägssystemet i Norrköping bygger på att förarna optiskt ska kontrollera växlarnas läge och iaktta gällande hastighetsbegränsningar, säger Mats Eriksson.
- Vi tar säkerhetsarbetet på största allvar och har redan genomfört flera av de åtgärder som utredningen föreslår. Därmed kommer vi att höja säkerheten på spårvagnstrafiken från en mycket hög nivå till en ännu högre.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!