Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spårvagn till Navestad

NORRKÖPING
Tre alternativ till spårväg Södertull-Navestad:
? Från Södertull via Trozelligatan och ut på Hagebygatan.
? Öster om Hagebygatan.
? Spårväg mellan Ljuragatan och Stjärnhusen som svänger upp vid vårdcentralen och fortsätter längs Hagebygatan.

Ringdanstorget med hållplats mellan Ringdansen centrum och skolan. Spårvägen kan sedan fortsätta mot Ensjön – till och med till Söderköping enligt de djärvaste planerna.
Bildmontage: Scandiaconsult

Ringdanstorget med hållplats mellan Ringdansen centrum och skolan. Spårvägen kan sedan fortsätta mot Ensjön – till och med till Söderköping enligt de djärvaste planerna. Bildmontage: Scandiaconsult

Foto:

Norrköping2003-02-28 00:00
På torsdagen fick kommunfullmäktige en föredragning av de alternativ som utretts av kommunens kollektivtrafikenhet och Scandiaconsult (Bo Hjertstrand).
Mellan 92 och 122 miljoner kostar kalaset. Det intressanta är vad de olika alternativen kostar per år.
Enligt konsulten, Bo Hjertstrand, så är skillnaden obetydlig mellan alternativen.
- Från plus 3 miljoner till minus tre miljoner.

<b>Ökat resande</b>
För att det ska bli vinst så räknar man med ökat resande med minst 10 procent, minskat gatuunderhåll och besparingar på busstrafiken.
Några nya spårvagnar ska inte behövas, enligt utredarna.
Bo Hjertstrand som också jobbat med spårvägen i Stockholm var entusiastisk inför en spårvägsutbyggnad i Norrköping.
Meningen med föredragningen i fullmäktige var att visa alternativen, inte att debattera eller fatta beslut.
Alla alternativen utgår från Södertull. Spårvägen dras i kollektivtrafikreservat över Södra promenaden in på Hagebygatan.
Det billigaste alternativet är att använda de spår som redan finns i Trozelligatan på Klingsbergslinjen och ut på Hagebygatan.
Ett alternativ som tidigare diskuterats är att dra spåren genom Vasaparken. Det har nu förkastats.
Spårväg längs hela Hagebygatans östra sida är ett annat alternativ. Spårvägen skulle enligt förslaget begränsas endast av låga häckar, alltså inte byggas in.
Ljura-alternativet innebär att spåren byggs i grönstråket mellan Ljuragatan och Hagebygatan (Stjärnhusen). Via en bro över Söderleden kommer spårvagnen sedan upp vid vårdcentralen för att fortsätta längs Hagebygatan till Navestad.
Meningen med föredragningen i kommunfullmäkrtige var att informera, inte diskutera. Trots det så hörde en del gruffande i bänkarna.
Moderaterna Jörgen Rundgren och Urban Jonsson var skeptiska.
Beslut kan fattas i höst. Då blir det debatt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!