Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spårvagn spårade ur

Plötsligt lämnade den över 25 ton tunga spårvagnen rälsen och for ut i bilfilen och vidare upp på trottoaren, som tursamt nog båda var tomma just då.
Det här hände i Östra Promenaden strax före klockan 11 på söndagen, då en spårvagn spårade ur vid en växel och rullade iväg cirka 50 meter över asfalten, innan den stannade strax söder om Hantverkargatans korsning.

Undersöker olycksväxeln. Tony Borén, till höger, började direkt efter spårvagnsurspårningen att undersöka den aktuella växeln, för att försöka hitta någon förklaring till olyckan. Här ses han tillsammans med Connex säkerhetssamordnare Alexander Johansson och polisman Dennis Holmström.

Undersöker olycksväxeln. Tony Borén, till höger, började direkt efter spårvagnsurspårningen att undersöka den aktuella växeln, för att försöka hitta någon förklaring till olyckan. Här ses han tillsammans med Connex säkerhetssamordnare Alexander Johansson och polisman Dennis Holmström.

Foto:

NORRKÖPING2004-08-02 06:00
- Det är nog en av de längsta urspårningarna i Norrköpings spårvagnshistoria, tippade Alexander Johansson, säkerhetssamordnare hos Connex.
- Och det är bara att vara tacksam för att ingen människa kom till skada, när den stora och tunga spårvagnen plötsligt kom farande i filen för bilar och vidare upp på trottoaren.
- Så det var väl tur att olyckan skedde på en tid på dygnet, en söndagsförmiddag, då det inte är så mycket trafik i Östra Promenaden.

Chockad chaufför
Spårvagnschauffören var givetvis chockad efter skräckfärden, när vagnen plötsligt hoppade ur rälsen och for iväg över asfalten, utan möjlighet att styra.
- Jag blev givetvis snopen, eftersom jag trodde att växeln som vanligt var ställd för trafik rakt fram, sa den skärrade chauffören direkt efter olyckan.
Men både han och de två passagerarna i spårvagnen klarade sig oskadade från olyckan.
- Uppenbarligen har en växel stått felställd, men vad det beror på har vi ingen aning om än, utan det får våra tekniker försöka analysera, säger Alexander Johansson. Den aktuella växeln är elektroniskt styrd och ska automatiskt vara rättställd bara chauffören gjort rätt linjeval, när han startade resan.

Ska undersöka
- Vi kommer givetvis också att undersöka vagnens färdskrivare och se vilken fart vagnen hade vid urspårningen, eftersom man får köra högst 15 km/tim när man passerar en växel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!