Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spårvägen kan förena Norrköping och Linköping

- Man kan komma att ta spårvagnen från Linköpings Universitet och sedan hela vägen till Campus Norrköping, säger kommunalrådet Gösta Gustavsson (c) i Linköping.
Politiker med visioner är annars inte så vanligt. Men faktum är, att även i Linköping övervägs nu spårvagn som ett framtida alternativ.
- Det var ju bra tänkt av Norrköping att behålla sina, säger Gösta Gustavsson.

Spårvagn från Norrköping till Linköping kan bli en framtida realitet. Tankarna kommer den här gången från kommunalrådet Gösta Gustavsson i Linköping. 
FOTO: JANNE FORSBY

Spårvagn från Norrköping till Linköping kan bli en framtida realitet. Tankarna kommer den här gången från kommunalrådet Gösta Gustavsson i Linköping. FOTO: JANNE FORSBY

Foto:

NORRKÖPING2004-01-20 06:00
Idéerna om att koppla samman den befintliga järnvägen med spårväg i både Norrköping och Linköping har inte fallit i glömska. Även om de kanske lät fantasifulla, när de var på tapeten för några år sedan.
Då kördes ju faktiskt också, i en statlig utrednings regi, en provtur med spårvagn på järnvägsrälsen Norrköping-Linköping. Spårbredden är ju densamma, så långt inget problem.
Nu utreds duo-spårväg, som termen lyder, av Statens Väg- och Trafikinstitut i Linköping, med Östergötland som pilotlän. Vad det handlar om är då dels att koppla ihop spårvägen i Norrköping med järnvägen, vilket rent tekniskt är enkelt, och dels att bygga ut spårväg i Linköping.

Även i Linköping
Enligt Gösta Gustavsson ingår i framtidsplaneringen för Linköping att utrymme avsätts för kollektivtrafik, det må sedan vara buss eller spårvagn.
Själv tror han på spårvagn. Det finns också en utredning, där spårväg dragits uppför Storgatan till Universitetssjukhuset och Universitetet, kanske med förlängning ända ut till Malmslätt.
- Med ett sådant spår skulle vi nå en väldigt stor del av de resenärer som finns. Spårbunden trafik har ju sin trygghetsfaktor, och hög effektivitet energi- och miljömässigt. Se på Stockholm, med tunnelbanan, pendeltågen och tvärbanan. Och det finns ju också städer i Europa, där man rustat upp gamla historiska miljöer genom att dra spårvagn där, säger Gösta Gustavsson.
Med egen spårväg skulle Linköpings kollektivtrafik få direkt anknytning inte bara till Östgötapendeln utan också till järnvägarna mot Kinda och Åtvidaberg. Just detta skulle också vara en huvudpoäng med spårväg i Linköping, som däremot utan den kopplingen skulle sakna all aktualitet.

Vision finns
I sin vision om tillväxt blickar Linköpings kommun mot en framtid med 200.000 invånare.
- Då måste man tänka långsiktigt, säger Gösta Gustavsson. Ner mot Kinda och Åtvidaberg har vi vackra bygder, där man kan få attraktiva orter med kanske 3-5.000 invånare och då också underlag för lokal service. Det krävs ju en viss volym befolkning för sådan här trafik.
Fast mer intressant från Norrköpings horisont är förstås, vad som kan komma att ske de båda östgötametropolerna emellan.
Här finns ju redan Östgötapendeln, som kanske i en framtid får stationer inte bara i Linghem och Kimstad (från år 2005) utan också i Gistad och Norsholm, kanske även Eksund.

Slipper byta
Som Gösta Gustavsson påpekar är den stora fördelen med sammankopplad järnväg/spårväg, att resenären slipper byta. Med de förseningar som varje byte medför.
- Med moderna vagnar blir spårvägen ett snabbare färdsätt. I dag tar det i stort sett lika lång tid att åka till Resecentrum i Linköping från Ekholmen som från Mjölby. Det är klart att spårvagnar, med eget spår som undviker onödiga stopp kan köra mycket snabbare och lönsammare. Effektiva förbindelser är ju ett mycket bra konkurrensmedel gentemot bilen.
- Men om och när det sedan kan blir, det kommer förstås att bero på en massa andra saker. Det blir ju frågan om, vilka prioriteringar man gör, säger Gösta Gustavsson.
För arbetspendling anses något slags gräns finnas vid 45 minuter. Vid längre tid avtar viljan snabbt. Men med bättre förbindelser ökar arbetspendlingen, och arbetsmarknaden växer för den enskilde.
- Överum-Linköping, till exempel, blir då ett rimligt pendlingsavstånd, säger Gösta Gustavsson.

Gammalmodig
När spårvagnarna stod på sin höjdpunkt rullade de i 13 svenska städer. Sedan blev de gammalmodiga och avvecklades överallt utom i Göteborg och Norrköping.
- Det var bra tänkt av Norrköping, säger Gösta Gustavsson. Själv tar jag spårvagnen, när jag kommer dit. Och man ser ju också, vilken folklig förankring som spårvagnarna har hos er.
Och nu är de inte längre gammalamodiga - nej, nu är de åter högsta modernitet. I Frankrike, England, Tyskland, USA byggs spårväg ut. I Stockholm återuppstod först Djurgårdslinjen, gamla 7:an, och sedan gjorde tvärbanan succé.
Linköping har aldrig haft spårvagn, men kan alltså få. En förutsättning lär dock vara, att Ostlänken byggts ut. I så fall skulle de nuvarande järnvägsspåren kunna transportera även en växande pendeltrafik.
Allt detta ligger förstås i en något osäker framtid. Men också den mest avlägsna framtid kommer ju en gång att vara här.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!