Spårvägen alltmer olycksfri

Spårvägen i Norrköping har aldrig tidigare haft så få olyckor som i år.
Ändå satsar Norrköpings kommun nio miljoner kronor under nästa år för att ytterligare förbättra och förnya banan för spårvagnarna.

Under nästa år kommer spårvagnshållplatsen vid Breda Vägen-Hagagatan att flyttas fram från nuvarande läge till den rondell som ligger mitt emot butikerna.
FOTO: JANNE FORSBY

Under nästa år kommer spårvagnshållplatsen vid Breda Vägen-Hagagatan att flyttas fram från nuvarande läge till den rondell som ligger mitt emot butikerna. FOTO: JANNE FORSBY

Foto:

NORRKÖPING2003-12-22 06:00
- Vi kommer att bygga om och flytta hållplatserna på Odengatan och vid Breda vägen, säger Jan Zetterberg från kommunen. Odengatans hållplats flyttas upp mitt emot Västra station medan Breda vägens nuvarande hållplats flyttas ut på Hagaplan, det vill säga bara några meter framåt i riktning mot Hagaskolan.
- Orsaken till de här satsningarna är för att förbättra för handikappade med rullstol och även barnvagnar att ta sig på och av spårvagnarna, säger Jan Zetterberg.

16 olyckor
Angående olycksstatistiken för 2003 har 16 olyckor inträffat mellan spårvagnar och fordon, två färre än 2002.
- Egentligen inträffade 18 kollisioner i år, men två är inte med fordon, utan med en järnsäng och en kundvagn i Klockaretorpet som någon ställt ut på spåren och föraren inte hunnit bromsa i tid, säger säkerhetsansvarige Alexander Johansson.
- Av de 16 kollisioner med fordon, har vi endast noterat en personskada och det var en påkörd cyklist som fick lite skrapsår och det betyder att personskadorna också varit rekordlåga i år så här långt.
- När det var som värst med olyckor, vet jag att vi något år på 1980-talet hade över hundra olyckor.
- När det gäller klämskador av passagerare i dörrarna har vi märkt en markant förbättring i år. Endast 10 klämolyckor har noterats mot hela 34 året dessförinnan och det är förstås mycket glädjande.
- Jag kan berätta att i vårt arbete att minska olyckorna, har vi nu även bett förarna att rapportera alla incidenter, som inte blev någon olycka, men bara var nära. På så vis hoppas vi kunna förebygga olyckorna om det visar sig bli många incidenter på något speciellt ställe i stan. Vi vill alltså inte ha någon kritik typ "måste det hända en olycka innan ni gör något", utan vi vill förebygga så gott det går istället.
Har ni tvingats stänga av någon förare i år?
- Alla förare som är indragna i en olycka, stängs automatiskt av från spårvagnskörning under själva utredningen, men vi har inte behövt omplacera någon förare för gott det här året.
- Så nu laddar vi upp inför 2004 och spårvägens 100-årsjubileum i Norrköping, med förhoppningen att ytterligare minska antalet olyckor och klämskador, förhoppningsvis till noll, säger Alexander Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om