Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spårväg till Ringdansen ska gå över Ljurafältet

Den framtida spårvägen till Ringdansen ska dras över Ljurafältet, föreslår kollektivtrafiknämnden.
Saken går nu vidare till kommunstyrelsen för fastställande.

Den nya spårvägen till Ringdansen  kommer att passera Ljurafältet innan vagnarna kommer hit till "Korven" på Hagebygatan.
FOTOMONTAGE: JANNE FORSBY

Den nya spårvägen till Ringdansen kommer att passera Ljurafältet innan vagnarna kommer hit till "Korven" på Hagebygatan. FOTOMONTAGE: JANNE FORSBY

Foto:

NORRKÖPING2004-01-13 06:00
Några skäl att tro att kommunstyrelsen skulle ha någon annan åsikt finns inte, frågan om linjesträckningen har stötts och blötts tillräckligt vid det här laget.
Att dragningen nu också officiellt fastslås har att göra med pengarna, som man hoppas få från staten. Innan linjedragningen är klar får man definitivt inga sådana pengar.

Stor enighet
I kommunfullmäktige är enigheten väl total om att spårvägen ska byggas ut till Ringdansen/Navestad. Förutsättningen är dock att Norrköping får statsbidrag. Själv anser sig kommunen inte ha råd - även om, som nu senast en konsultutredning visat - en sådan satsning kan bedömas som samhällsekonomiskt lönsam.
Linjedragning över Ljurafältet innebär, att spårvägen fortsätter Trozelligatan som nu - men tar till vänster framme vid Albrektsvägen, i stället för som nu åt höger in på enkelslingan genom Klingsberg.
Exakt var spåren ska dras på Ljurafältet får bli en senare fråga. Men till konceptet hör helt klart, att det då också ska bli en spårvägsbro över Söderleden, ungefär där den nuvarande gångtunneln är.

Vid vårdcentralen
Spårvägen kommer sedan att snedda längs södra Hageby, passera platsen där en förskola brann för något år sedan och komma ut till Hagebygatan ungefär vid vårdcentralen. Därefter följer den Hagebygatan till Ringdansen (och, i någon framtid, törhända vidare ut till Ensjön...).

Flera skäl
Flera alternativ har dryftats under årens gång, med sträckningar på ömse sidor om Hagebygatan. När nu kollektivtrafiknämnden, så att säga, satt ner foten på Ljurafältet anför man också att antal skäl för detta. Allmänt så ger den sträckningen största potentialen för stadens utbyggnad.
Det blir en bra förtätning av Ljurafältet. En annan fördel är att spårvägen kommer att gå just där som det bor mycket folk. Söderleden kommer att kunna passeras utan störningar där. Det blir också minimalt med störningar i befintlig struktur, så t ex kan träden längs Hagebygatan bevaras.
Att satsning på spårväg i stället för bussar bedöms som så lönsam beror bland annat på att man därigenom slår ihop två linjer, dagens linje 2 (spårvagn) och 113 (buss), och det då går åt färre fordon. Dessutom visar olika erfarenheter från utbyggnad av spårtrafik på en stark ökning av resandet. Själva spårtrafiken tycks ge ökad attraktion och stadsmässighet.
- Det här skulle bli bingo för hela den södra stadsdelen, säger Roland Leonardsson, chef för kollektivtrafikenheten.


- Man ska heller inte bortse från den stadsförnyelse, som det kommer att bli. Med en helt annan miljö, man kommer att få intrycket av en modern stad.
Marken längs spårvägen kommer att få en ny attraktivitet. Så t ex gjorde ju konsultbolaget bedömningen, att kommunen kommer att kunna sälja mark längs sträckningen för 15 milj kr.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!