Spårväg till Ringdansen direkt en bra affär
Det skulle inte förvåna, om socialdemokraterna på torsdag ställer sig positiva till snabbstart för spårväg till Ringdansen. Även om kommunen då får klara sig utan statsbidrag. Faktaunderlaget visar nämligen, att utbyggnaden är direkt lönsam. Också rent kommunalekonomiskt.
Kanske kan det bli byggstart för spårväg till Ringdansen redan nästa år. Foto: Robert Svensson/arkiv
Foto: Svensson Robert
Det blir bara några milj kr i merkostnad för den utökade användningen av vagnparken. Och blir det driftstopp på spårvägen, då finns ersättningsbussar att tillgå. På pluskontot räknar Lindberg också med det ökade resande, som - visar erfarenheten - alltid följer med spårväg. Själva spårvägsinvesteringen beräknas år 2009 kosta 112 milj kr. I kalkylen tagits har också tagits med några rondeller liksom vissa åtgärder på Hagebygatan. Tillsammans blir det 135,7 milj kr. Så långt alltså ingen anledning att vänta ens en endaste dag med den här spårvägen. Men här finns ju då också problematiken kring statsbidragen. För om man skulle få det där statsbidraget, som man hoppats på i så många år, skulle driftskostnaden för kommunen bli ännu lägre - hela 9 milj kr billigare per år skulle det då bli. Räknat på "drömalternativet", med 50 procent statsbidrag redan år 2012, blir det då - räknat på 33 års avskrivningstid - 700.000 kr billigare per år än 2009-alternativet. Alltmer osäkert
Men statsbidraget har ju blivit alltmer osäkert och frågan är, om Norrköpings kommun nu kan vänta särskilt mycket längre. Det innebär ett rätt stort risktagande, eftersom ett framtida nej skulle innebära en väldig fördyring av projektet. Priserna rasar nu mot höjden för t ex stål till rälsen och koppar till kontantledningarna. Därtill lär bensinen till busstrafiken bli avsevärt högre framöver. Det kan därför vara väl värt de 700.000 i eventuell årlig merkostnad i 2009-alternativet, för att undvika de stora riskerna med att vänta vidare på statsbidrag. Med 2009-alternativet inleds också besparingarna i driften flera år tidigare. Den här kalkylen är resultatet av den kommunala utredning, som igångsattes i januari för att beräkna kostnaderna för att bygga utan statsbidrag. Den har ännu inte lagts fram officiellt, utan går nu först till socialdemokraternas representantskap för ställningstagande. Det mötet blir nu på torsdag. Socialdemokraternas Norrköpingsordförande Billy Gustafsson förklarade nyligen, att man vill ha garantier för att inte spårvägssatsningarna går ut över skola och omsorg. Ska man tro de här angivna kalkylen,så finns det ingen risk för något sådant. Men, påpekar Leif Lindberg, nu måste man syna uträkningarna närmare i sömmarna. De måste "kvalitetssäkras". Att miljöpartiet och vänsterpartiet är med på snabb spårvägsutbyggnad tas för givet. Om socialdemokraterna också ställer upp lär det väl bara att "tuta och köra". I så fall kommer spårvägsplanerna att revideras in i den investeringsbudget, som kommunfullmäktige antar i höst. Villkoret att statsbidrag först måste utgå tas då bort. Svårt att definiera
Att utbyggnaden är samhällsekonomiskt lönsam räknades fram för flera år sedan. Men sådana vinster är svåra att definiera, och hamnar också till stor del utanför den kommunala sektorn. För den enskilda kommunen kan det bli på tok för dyrt ändå. Därför är det uträkningarna om, att det här lönar sig även kommunalekonomiskt, ett tungt inlägg i sammanhanget.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!