Peter Butros, kassör i Vänsterpartiet Norrköping, förklarar att det primära egentligen inte handlar om att man vill lägga ned flygplatsen utan att de pengar kommunen varje år satsar på flygplatsen skulle göra bättre nytta för kommunen och invånarna om de lades på en spårvägsutbyggnad istället.
– Flygplatsen går inte särskilt bra. Resandet har minskat under ett antal år och att subventionera en verksamhet som numera är nischad till charterresor tycker vi ligger utanför ramen för vad Norrköpingsbornas skattepengar ska användas till, säger Peter Butros.
Han menar att det är angeläget att bygga ut kollektivtrafiken eftersom Vrinnevisjukhuset ska byggas ut och omkringliggande områden ska bebyggas med bostäder.
– Vrinnevisjukhuset är en av kommunens största arbetsplatser som dessutom ligger i en stadsdel som nu växer. En utbyggnad av spårvägen dit skulle gynna sjuksköterskorna, de sjuka och de äldre. Ja, hela området. I Hageby har vi sett att spårvägsutbyggnaden gynnade hela området och att kollektivtrafikåkandet har ökat med 20 procent. Sedan handlar det här om att ta ett klimatansvar. Vi ser det som ett led i en grön omställning att prioritera spårvägen på bekostnad av flyget.
Peter Butros som är utbildad civilingenjör nämner att bilåkandet har ökat i Norrköping.
– Med en ökad kollektivtrafik minskar vi även biltrafikens partikelutsläpp och luftföroreningar. Dessutom är en elmotor mycket effektivare än en bensinmotor. Elmotorns verkningsgrad är på hela 80-90 procent. Med en bensinmotor eldar man mycket för kråkorna.
Den här satsningen är viktig också för de lokala jobben menar Peter Butros.
– Nu när många jobb och stora industrier har försvunnit från Norrköping är det bra att skapa lokala jobb som inte riskerar att läggas ned eller flytta utomlands. Spårvagnarna kommer ju att köras här av chaufförer som arbetar här.
Att finansiera utbyggnaden som enligt beräkningarna kommer att kosta omkring 200 miljoner kronor är enligt Peter Butros inget problem.
– Får vi en rödgrön regering efter valet räknar vi med statligt stöd, men oavsett regering kan vi finansiera den här utbyggnaden utan att det kommer att kosta Norrköpingsborna ett ynka öre i ökad skatt, för vi tänker inte höja skatten. Det vill vi inte göra och det behöver vi inte heller, det räcker med en omprioritering av resurserna. Med en avskrivning på 10 år räcker det med att vi använder oss av de i genomsnitt 25 miljoner kronor vi nu lägger på flygplatsen varje år.
Peter Butros har goda förhoppningar om att utbyggnaden kommer att bli verklighet inom en inte alltför avlägsen framtid och tycker samtidigt att det är lite fegt att inget av de andra partierna har lyft den här frågan.
– Det vore närmast kriminellt om inte Miljöpartiet går på vår linje. Det här är en positiv reform. Vi har som målsättning att beslutet i frågan tas under kommande mandatperiod, det vill säga före 2018. Sedan kan det gå väldigt fort. Hela utbyggnaden tar nog inte mer än två år.