Spårväg istället för flygplats

Att lägga ned flygplatsen och istället bygga ut spårvägen till Vrinnevisjukhuset skulle vara bättre för Norrköpingsborna menar Vänsterpartiet.

Peter Butros, Vänsterpartiet menar att en subventionering av en verksamhet som numera är nischad till charterresor ligger utanför ramen för vad Norrköpingsbornas skattepengar ska användas till. Han tycker att de pengar kommunen varje år satsar på flygplatsen skulle göra bättre nytta för kommunen och invånarna om de lades på en spårvägsutbyggnad istället.

Peter Butros, Vänsterpartiet menar att en subventionering av en verksamhet som numera är nischad till charterresor ligger utanför ramen för vad Norrköpingsbornas skattepengar ska användas till. Han tycker att de pengar kommunen varje år satsar på flygplatsen skulle göra bättre nytta för kommunen och invånarna om de lades på en spårvägsutbyggnad istället.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2014-05-13 06:00

Peter Butros, kassör i Vänsterpartiet Norrköping, förklarar att det primära egentligen inte handlar om att man vill lägga ned flygplatsen utan att de pengar kommunen varje år satsar på flygplatsen skulle göra bättre nytta för kommunen och invånarna om de lades på en spårvägsutbyggnad istället.

– Flygplatsen går inte särskilt bra. Resandet har minskat under ett antal år och att subventionera en verksamhet som numera är nischad till charterresor tycker vi ligger utanför ramen för vad Norrköpingsbornas skattepengar ska användas till, säger Peter Butros.

Han menar att det är angeläget att bygga ut kollektivtrafiken eftersom Vrinnevisjukhuset ska byggas ut och omkringliggande områden ska bebyggas med bostäder.

– Vrinnevisjukhuset är en av kommunens största arbetsplatser som dessutom ligger i en stadsdel som nu växer. En utbyggnad av spårvägen dit skulle gynna sjuksköterskorna, de sjuka och de äldre. Ja, hela området. I Hageby har vi sett att spårvägsutbyggnaden gynnade hela området och att kollektivtrafikåkandet har ökat med 20 procent. Sedan handlar det här om att ta ett klimatansvar. Vi ser det som ett led i en grön omställning att prioritera spårvägen på bekostnad av flyget.

Peter Butros som är utbildad civilingenjör nämner att bilåkandet har ökat i Norrköping.

– Med en ökad kollektivtrafik minskar vi även biltrafikens partikelutsläpp och luftföroreningar. Dessutom är en elmotor mycket effektivare än en bensinmotor. Elmotorns verkningsgrad är på hela 80-90 procent. Med en bensinmotor eldar man mycket för kråkorna.

Den här satsningen är viktig också för de lokala jobben menar Peter Butros.

– Nu när många jobb och stora industrier har försvunnit från Norrköping är det bra att skapa lokala jobb som inte riskerar att läggas ned eller flytta utomlands. Spårvagnarna kommer ju att köras här av chaufförer som arbetar här.

Att finansiera utbyggnaden som enligt beräkningarna kommer att kosta omkring 200 miljoner kronor är enligt Peter Butros inget problem.

– Får vi en rödgrön regering efter valet räknar vi med statligt stöd, men oavsett regering kan vi finansiera den här utbyggnaden utan att det kommer att kosta Norrköpingsborna ett ynka öre i ökad skatt, för vi tänker inte höja skatten. Det vill vi inte göra och det behöver vi inte heller, det räcker med en omprioritering av resurserna. Med en avskrivning på 10 år räcker det med att vi använder oss av de i genomsnitt 25 miljoner kronor vi nu lägger på flygplatsen varje år.

Peter Butros har goda förhoppningar om att utbyggnaden kommer att bli verklighet inom en inte alltför avlägsen framtid och tycker samtidigt att det är lite fegt att inget av de andra partierna har lyft den här frågan.

– Det vore närmast kriminellt om inte Miljöpartiet går på vår linje. Det här är en positiv reform. Vi har som målsättning att beslutet i frågan tas under kommande mandatperiod, det vill säga före 2018. Sedan kan det gå väldigt fort. Hela utbyggnaden tar nog inte mer än två år.

Vänsterpartiet har tagit fram två olika förslag för spårvägsutbyggnad till Vrinnevisjukhuset. Det ena förslaget är en kort och snabb sträckning utmed Gamla Övägen. Det andra förslaget är en längre sträckning via Skarphagsleden. Med utgångspunkt från utbyggnaden till Navestad beräknas de totala investeringsbehoven för de två olika förslagen uppgå till 120 miljoner kronor respektive 200 miljoner kronor.

Kollektivtrafik används särskilt av unga, låginkomsttagare och kvinnor. En utbyggd kollektivtrafik skulle därför gynna dessa grupper.

Källa: Vänsterpartiets rapport "Ny spårväg till Vrinnevisjukhuset" april 2014

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om