Spåren förskräcker
En månad har gått sedan explosionerna i bergrummen under Händelöverket. Men det är bara bergtunneln som har börjat saneras. Orten och bergrummet är för en tid framöver onåbara. Varje dag går 50 ton flygaska till Sakab utanför Örebro.
Sedan några veckor sanerar företaget Sanero bergtunneln. Billy Strömfors är en av de personer som sanerar tunneln. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
- Men blir det en till explosion kommer den här dörren, liksom den förra, att flyga all värdens väg, säger Stefan Rosengren, arbetsledare på bränsleavdelningen.
Asfalten utanför dörren är ett minne blott. Kvar blev istället ett enda stort hål som idag är fyllt med grus. Det är svårt att tro att den gråa tunneln en gång var en daglig arbetsplats för många personer. Nu är det istället personal från Sanero som rensar upp i tunneln.
Byter luft
För att få ut vätgasen som fortfarande finns kvar i orten och bergrummet kör stora fläktar dygnet runt. Ännu har inget saneringsarbete påbörjats i orten, gången över bergrummen, och inte kommer det att ske än på länge.
- Nästa vecka kommer vi att stänga av fläktarna för att se vad som händer. Idag är vätgasvärdet i bergrummet 0,54 procent och för att det ska räknas som gastomt måste värdet vara 0,2, berättar Stefan Rosengren.
Hela tiden granskas mätvärden från bergrum sju och från orten. Vid explosionen var värdet 10 procent och då krävs det inte mycket för att vätgasen ska explodera.
- Det räcker att man statiskt stryker sig på benet. Två joule räcker för att det ska smälla, konstaterar han.
Fem dagar efter den första explosionen konstaterades att det var vätgas som var orsaken. Bergrum sju innehåller flygaska från filtret i skorstenen och däri finns aluminium som tillsammans med vatten bildar vätgas. Men den stora frågan som flera projekt på Händelö och SGI, Statens Geotekniska Institut, just nu arbetar på är vad som utlöste explosionen måndagen den 19 januari.
- Vi hade inte fyllt på med ny aska, vi ser ingen klar orsak till varför askan började producera vätgas, konstaterar Stefan Rosengren.
Och så länge svaret på den frågan dröjer så måste flygaska på 50 ton dagligen fraktas till Sakab utanför Örebro. Det kommer troligen att ta lång tid innan ny aska läggs ner i bergsrummen. Det handlar inte om veckor eller månader utan uppåt ett år, tror Stefan Rosengren.