Nygatan, i centrala Norrköping, sätts under hårt tryck dagligen från spårvagnar och bussar och nu är det snart dags för nya reparationer av spåren.
Arbetet kommer att pågå mellan april och november i år. Tanken är att stänga av ett kvarter i taget mellan fyra och åtta veckor åt gången.
"Det kommer att vara kämpigt under avstängningstiden men eftersom vi samordnar arbetet med projekt Sandtorp, E:ON och Nodra så blir avstängningen effektiv och koncentrerad istället för att pågå under flera år", säger Gustav Flodén som är enhetschef för spår och el, i ett pressmeddelande från Norrköpings kommun.
Sträckan det handlar om går från korsningen med Hörngatan upp till Ebersteinska gymnasiet.
De nya spåren kommer att få en mycket bättre livslängd än tidigare. Från cirka 20 år till minst det fyrdubbla.
Nya spåret ska läggas i en betongkonstruktion och det betyder att de befintliga spåren behöver grävas bort. Efter det kommer Nodra att byta sina VA-ledningar och sedan läggs en betongkonstruktion med det nya spåret i.
Då kommer nya spåren att hålla i åtminstone 80 år, menar man.
"Nygatan är ett av våra viktigaste stråk för kollektivtrafiken i innerstaden och det här innebär att vi bygger för en hållbar kollektivtrafik, både för idag och för framtiden", säger tekniska nämndens ordförande Karin Jonsson (C).
Samtidigt kommer arbetet med att förnya spårvagnsspåren leda till omfattande trafikstörningar under den här perioden av året.