Sorg på Malmen
Bestörtning och eftertanke rådde igår på helikopterflottiljen i Linköping. Bara en av de sju besättningsmännen ombord på den störtade räddningshelikoptern överlevde. Igår hittades de två saknade fast i vrakdelar på havets botten.
Flaggan vajade på halv stånd på helikopterflottiljerna i går. Bilden togs på Säve i Göteborg där olyckshelikptern var stationerad. FOTO: SCANPIX
Foto:
- Det som hänt är en katastrof. En sådan här olycka blir man aldrig mentalt förberedd på oavsett hur lång erfarenhet inom flygvapnet man har, säger Lars Olin, ställföreträdande chef för helikopterflottiljen som nåddes av beskedet under tisdagskvällen.
Flottiljchefen, flygchefen och informationschefen begav sig omedelbart till Göteborg och en ledningscentral upprättades på Malmen. Stämningen på helikopterflottiljen i Linköping var igår dämpad och tryckt.
- Flottiljen är ganska liten och många här i Linköping kände besättningsmännen trots att de inte var från Östergötland, berättar Nina Karlsson, informatör på helikopterflottiljen.
På bataljonerna runt om i landet har stödgrupper upprättats men det handlar mest om att stötta varandra och att samtala. På plats i Göteborg upprättades en professionell krisgrupp som tar hand om anhöriga och personal. Under gårdagen låg all annan verksamhet nere.
- All verksamhet har legat nere för att personalen ska kunna samtala och fundera kring det som hänt. Det tar den tid det tar, förklarar Lars Olin.
När besättningen känner sig redo kommer flygverksamheten att återupptas men inte innan dess.
Många frågor
Räddningshelikoptern var stationerad på Säve på Hisingen och tillhörde Försvarsmaktens helikopterflottilj på Malmen i linköping. Helikoptern var en Superpuma och finns på flera håll i landet men inte i Linköping. Just nu arbetar statens haverikommission på orsaken bakom olyckan. I dagsläget vill ingen spekulera i vad det var som hände.
- Det som hänt manar självklart till eftertanke. Det är ett arbete som kräver fokus och ofta handlar besluten om sekunder. Hur den här olyckan påverkar vårt fortsatta arbete vet vi inte än, säger Lars Olin.
Han har många år som pilot bakom sig men förklarar att man aldrig vänjer sig vid en olycka.
- Det är något jag inte önskar min värsta ovän.
Efter beskedet uppstod hektiskt arbete på Malmen i Linköping. En ledningscentral upprättades, information till högkvarteret och att följa händelseförloppet. Men sedan när han lämnade flottiljen halv tre igår morse kom tankarna.
- Det är många frågor som kretsar i huvudet. Det är ganska tungt, konstaterar han.