Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sopkaos när tömningen inte fungerat

Sophämtningen i Norrköping har fungerat bristfälligt under de senaste veckorna. Trots överfulla soptunnor har inga bilar kommit för att hämta avfallet.- Det är bedrövligt, suckar Frank Alf vars soptunna i Skarphagen inte tömts sedan innan jul.

Hemma hos Frank Alf i Skarphagen har soptunnan inte blivit tömd sedan innan jul.

Hemma hos Frank Alf i Skarphagen har soptunnan inte blivit tömd sedan innan jul.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2013-01-11 05:04

Hemma hos Frank Alf är soptunnan överfull, ingen sopbil har kommit och hämtat något sedan innan julhelgen och han har själv fått ta med sig soppåsar och lämna dem på returpunkten sedan sopkärlet svämmat över. Saken har varit densamma på flera platser runt om i Norrköping den senaste tiden. Sophämtningen som ska ske varannan vecka vid cirka 17 000 villor har helt enkelt inte fungerat.

- Det är bedrövligt, vi betalar för sophämtningen, det är deras skyldighet att ordna det. Man ska ju inte själv behöva åka med soporna till returpunkten, mullrar Frank Alf.

Problem med fåglar

När sopkärlen blivit fulla har man i kvarteren helt enkelt ha fått placera soporna intill soptunnorna i väntan på att hämtningsfordonen ska dyka upp.

- Det är grovsoporna som är problemet. Många ställer påsar utanför kärlen och då kan det ju komma fåglar, vi riskerar att få sopor i hela villaområdet om de börjar hacka upp påsarna.

Flera orsaker

Lars Söderström, verksamhetschef inom avfall i Norrköpings kommun, är medveten om att det fungerat mindre tillfredställande på senare tid.

- Många har drabbats och vi beklagar all olägenhet som har blivit för kunderna, det tycker vi är jättetråkigt.

Verksamhetschefen identifierar tre orsaker till att sophämtningen fungerat så dåligt som den gjort sedan jul. Det beror på byte av entreprenör, en ovanligt lång jul- och nyårshelg samt problematisk väderlek.

- Vi bytte entreprenör precis vid årsskiftet och det är naturligtvis en olycklig tid, men det är avtalen som styr när det sker. Den här nyårshelgen var lång och vi var hemma mycket och producerade mycket sopor. Sedan var det bekymmer redan från början att vi inte kom ikapp med hämtning på grund av halka och väderlek.

- Som sista del så har entreprenören bytt hämtningsturer. Det blir en annan logistik och då blir det förskjutning i dagar och det där har inte blivit riktigt bra.

Snart ikapp

Telefonerna har gått varma på tekniska kontoret när frågande villaägare hört av sig i takt med att sopbergen växt, men nu är förhoppningen att man snart ska kunna vara ikapp med tömningen. Man kommer även att jobba i helgen med sikte på att vara i fas till kommande vecka.

- Vi börjar komma ikapp som väl är, men det finns fortfarande människor som fått dröja alldeles för länge, säger Söderström självkritiskt.

När hämtningen väl utförs ska alla sopor komma med i bilen.

- När vi kommer ska vi ta med allt som finns, så man får sätta ut det som inte får plats i kärlen i säckar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om