Det var en interpellation från Socialdemokraterna om den eventuella utförsäljningen av Louis De Geer som föranledde en tre timmar lång kulturpolitisk debatt på senaste kommunfullmäktigemötet. Louise Malmström sitter även i styrelsen för Scenkonst Öst, där SON, Östgötateatern och Östgötamusiken ingår. Hon är oroad över de krav som Borgerlig samverkan ställer på symfoniorkestern om att de ska betala en marknadsmässig hyra och öka sin självförsörjningsgrad, men vill nyansera debatten.
– Ibland blir debatten lite konstig för det låter som att vi inte vill öka självförsörjningsgraden, men det gör vi. Vi vill fylla salongerna och att fler ska njuta av kultur. Sen kommer det aldrig vara så att salongerna är helt fulla. Vi har stora scener och en ganska liten befolkning, i alla fall i jämförelse med storstäderna.
Rent allmänt lider både SON och Östgötateatern av sviterna av pandemin. De har ännu inte kommit upp i samma nivåer på biljettförsäljningen som innan och det märks också ett förändrat beteende att folk köper sina biljetter senare och senare.
– Jag tror själv att jag är mindre benägen att binda upp mig på förhand än vad jag var förr. Men om man inte gör det så kanske det inte heller blir av, säger Louise Malmström, som nu har tecknat abonnemang.
– Alla de som nu reser sig upp och försvarar och vill ha kvar vårt fina kulturutbud, de kan ju också bidra till den ökade självfinansieringen. Om man har råd så är det ett ypperlig tillfälle, fortsätter hon.
Hon säger att det är lätt att bli hemmablind och glömma bort det som finns nära och tillgängligt, och att hon på riktigt är orolig för vad som kan gå förlorat.
– Bojkott och manifestationer har ju sin plats så klart. Men jag vill inte bara väcka debatt. Jag vill på riktigt att det går bra och då är det mycket mer konstruktivt att köpa det här abonnemanget, om man har möjlighet.
Agneta Lindmark Thomas, marknads- och kommunikationschef på Scenkonst Öst, säger att hon märkt av en ökning av försäljningen till SON:s konserter den senaste veckan.
– Det gäller både abonnemang och biljetter till enstaka föreställningar. Men sen är det ju svårt att veta vad det beror på, men det kan ju ha med debatten att göra.
SON har säsongspremiär i Linköping den här veckan och i Norrköping nästa. De har inte valt att marknadsföra sig på något speciellt sätt på grund av kulturdebatten.