Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sommarstiljte - men inte för svarttaxi

NORRKÖPING
Under juli, den stora semestermånaden, går många företag och verksamheter på sparlåga. Men en bransch som vägrar ta ledigt är svarttaxi. På helgerna är det full fart som vanligt.

Norrköping2003-07-21 06:00
På fredag och lördag efter klockan 23.00 cirkulerar svarttaxibilarna runt området vid Palace och Otten. Andra står parkerade utanför Stopet.
- Förr var de försiktigare och smög runt, men nu är de tuffare, säger taxichauffören Mikael Nelsén på Fria Taxi. Svarttaxi står nästan vid entrén. Kunderna har dessutom fått telefonnummer som de ringer.
Enligt Johnny Strikholm, chaufför och styrelseledamot i Fria Taxi, säger att det är 25 till 30 svarttaxibilar som mer eller mindre regelbundet kör runt i staden. Och de har blivit fler under de senaste åren. Detta trots att både Johnny Strikholm och Mikael Nelsén anser att svarttaxi inte blir billigare för kunden än att åka med vanliga taxibolag. Särskilt inte eftersom svarttaxiåkarna numera undersöker vad vanliga taxibolag har för kilometerpriser och sätter sina priser efter dem. Ett exempel är en man som åkt svarttaxi mellan Kungsgatan och Klockartorpet för 120 kronor. När han en tid senare åkte vanlig taxi och samma resa bara kostade 106 kronor blev han förvånad.

<b>Borde tänka på säkerheten</b>
Mikael Nelsén säger att många kunder vill veta vad resan ska kosta innan de sätter sig i bilen och därför hellre åker svarttaxi där man gör upp om priset innan resan, än att åka vanlig taxi med taxameter. Både Johnny Strikholm och Mikael Nelsén tycker dock att det är konstigt att inte folk tänker mer på sin säkerhet innan de bestämmer sig för att åka svarttaxi.
- Många är inte medvetna vad de tar för risker, säger Johnny Strikholm. Att tjejer åker svarttaxi är helt otroligt.
Han får medhåll av Thomas Winskog, förbundsdirektör på Taxiförbundet i Stockholm. Han anser att det är direkt farligt att åka svarttaxi. Han berättar att i en razzia som polisen gjorde bland svarttaxiförare Stockholm visade det sig att två av tre förare hade ett kriminellt förflutet. Och i Örebro har polisen räknat ut att man förra året hade 119 brott som var relaterade till svarttaxi. Bland annat lägenhetsinbrott.
- För 15 år sedan var svarttaxiföraren en student som lånade farsans bil och körde runt på staden, säger Thomas Winskog. Men nu är det organiserad brottslighet. I Stockholm bara väntar vi på det första mordet i en svarttaxi.

<b>Svårt att lösa problemet</b>
Men det har hittills varit svårt att komma åt svarttaxiverksamheten. Risken att åka fast är liten. Svårigheter att få vittnen att ställa upp och att påvisa att en förares svarttaxiverksamhet varit systematisk är två orsaker. Dessutom är bötesbeloppen för de som åker fast låga. Det behövs tuffare tag, anser Thomas Winskog och nämner Norge som ett exempel. Genom att sätta bötesloppet på 8000 till 10000 norska kronor för en person som vid bara ett tillfälle erbjuder någon svarttaxiskjuts har verksamheten minskat betydligt. Vid upprepade förseelser blir svarttaxiföraren dessutom av med bilen och till slut med körkortet.
Att det någonsin blir så tuffa straff i Sverige är inte troligt. Men en ny lagstiftning är på väg, även om det säkert kommer att ta minst ett år till, berättar Thomas Winskog. Och en ny lag är något som Norrköpingschaufförerna välkomnar.
- Hårdare straff behövs, säger Johnny Strikholm. Det är helt klart.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om