Solidariteten i branschen är borta

Rolf Olsson har varit taxiägare i 32 år har på nära håll sett branschen förändras – till det sämre.

Orsaker. Avreglering, överetablering och lönebidragsanställningar har sänkt taxibranschens status enligt Rolf Olsson.

Orsaker. Avreglering, överetablering och lönebidragsanställningar har sänkt taxibranschens status enligt Rolf Olsson.

Foto: Magnus Andersson

NORRKÖPING2015-09-28 06:30

– Att bli taxiägare och skaffa en bil idag går lite för fort. Förr var man stolt som taxiägare så är det inte längre.

Det finns enligt honom också en stor okunnighet om vad som gäller när man är taxiägare och driver eget.

– De borde gå en kurs i aktiebolagslagen, säger Rolf Olsson.

Han upplevde också att den solidaritet som fanns mellan taxiägarna förr gick förlorad i och med att branschen avreglerades. Det gick mer och mer ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt och då började det användas oschyssta metoder.

– Vi höll oss till de regler som fanns, hade vi en bil med fyra passagerarplatser så var det det som gällde, men det fanns de som plockade in fler i bilarna för att få mer betalt, säger han.

Priserna började också pressas nedåt och när de tvingades köra för 59 kronor i hela stan var det många som gick i konkurs. De pressades också av lägsta pris i upphandlingar.

– Det blev tufft att klara att dra in så mycket pengar under de villkoren så att det räckte till att serva bilen, bensin, skatter och avgifter. När bensin och dieselpriset höjdes fick vi ju inte höja taxan.

Sista året han körde ökade otryggheten än mer när många nya förare gick med på att köra utan att slå på taxametern – allt för att få in pengar och inte förlora kunder.

Hur, om det ens är möjligt, att komma tillrätta med branschen i framtiden vet inte Rolf Olsson, men han har försökt bidra med det han kunnat, bland annat genom att se till att taxiförare erkändes som tjänstemän, precis som poliser, med samma juridiska skydd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om